måndag 15 november 2010

Helgen - slemproppen?

Ja, ja måste säga att det här har varit en toppen bra helg. I fredags hade vi myskväll.. eller vad man nu ska kalla det då jag sitter och ser idol och slår in julklappar samtidigt och Johan ser idol och sitter vid datorn. haha. Men det var mysigt ändå. Riktigt härligt att slippa åka hem till Norsjö för en gångs skull. Bilkörningen tar alldeles för mycket tid känns det som. Men som sagt.. fredag var det mys. I lördags fick vi besök av en gammal fiskekompis till Johan. Det var riktigt trevligt. Äntligen fick jag bjuda nån på det som jag har bakat. Tierkakan var uppskattad. Så jag får nog ta och göra fler såna. :) Kolakakorna som jag hade gjort blev inte alls riktigt goda, tyckte jag, men Johan tyckte i alla fall att de var goda. När vi hade fikat så spelade vi lite sällskapsspel. Det blev Ubongo och alfapet. Jag vann båda gångerna i ubongo och jag vann även alfapet, men det var bara tur. haha. Vi hade det i alla fall riktigt trevligt. Sen då kl blev 19 så promenerade vi + Johans kompis till Hissjö Bygdegård. Där var det älgfest! De hade älgtaccobuffé och pubkväll efter kl 21. Taccobuffén var super god! Jag har ju jobbat hos en kvinna här i byn så jag känner hennes sambo och hennes syster så det var riktigt trevligt att träffa de. Trots att vi bor i samma by så träffar jag de nästan aldrig, vilket är ganska trist faktiskt för jag gillar de. Nog för att jag har blivit bjuden att titta in hos de flera gånger.. men det har som inte blivit. Jaja.. senare på kvällen kom en av våra lgh grannar dit. Så vi satt och pratade med han en stund. När vi satt där och pratade så kom det ännu fler av våra husgrannar dit. De kände inte igen mig och Johan.. de undrade hur länge vi hade bott här.. "ja, ganska exakt två år" svarade vi.. "VA!?" sa de då.. det måste ju vara ett dåligt tecken alltså.. betyder det att jag och Johan är såna där tråkiga människor som bara sitter inne i lägenheten jämt? haha. Kvällen var riktigt trevlig trots den alldeles för höga musiken. Ju längre in på natten, ju högre musik blev det. Om det åtminstone hade varit bra ljud på den där j*kla stereon så hade det NÄSTAN varit okey men nu var det så fruktansvärt dåligt ljud på den att man blev döv trots att det var vettig nivå på ljudet. Jaja.. men som jag sagt så var kvällen väldigt lyckad.
I söndags fick jag och Johan besök av Johans pappa och lillebror. Det var också trevligt. Johan bjöd på lunch och sen åkte vi in till biltema då de hade några ärenden där. Sen blev det en snabbis på coop för att handla lite. Blev kassler och ris till middag. Riktigt gott var det, dock lite torrt men då Greger inte tål gluten (eller om det är laktos eller om det är båda.. ) så blev det enklast att skippa såsen. :)
Sen har vi kollat så barnvagnen går in i bilen och det gör den.. den går in i både audin och passaten. Det kan nämligen bli så att vi ska byta bil med Johans pappa så därför har vi nu dubbelkollat att den går in, vilket den gör också. Så är det.. sen var helgen slut!
Varför går helgerna så fort?
---------------------
Äckelvarning! --> Slemproppen?
Läs inte det här om du har lätt för att bli äcklad. :)
Nej men det var nämligen så här.. att när vi var på biltema så började jag med att uppsöka toaletten och när jag torkar mig så kom det en ordentlig flytning (eller var det slemproppen?) som var genomskinlig, lite gulaktig och väldigt tjock. Sen på kvällen där vid 22.15 då jag skulle gå i säng så var jag på toan först och även då kom det nånting.. det såg dock inte ut som det som kom tidigare på dagen. Den här gången var det ännu tjockare och det var mer som en klump som var genomskinlig, brun och vit aktig.. Det, däremot är jag ganska säker på var slemproppen. Jag ropade faktiskt på Johan då.. stackarn som hade somnat.. men jag ville att han också skulle se. Han är också säker på att det var slemproppen. Jag kollade lite på internet om det där och slemproppen kan tydligen lossna lite då och då och ganska långt innan det ens är dags för förlossningen men om jag förstod det rätt så återbildas den i så fall?
Jag läste även om det i en bok som jag har köpt och där stod det:
"Flytningen är ett tecken på att det faktiskt håller på att hända något. Men slemproppen kan lossna ett par tre veckor innan det verkliga förlossningsarbetet börjar och sammandragningarna har kommit igång riktigt. Ibland lossnar den dock inte förrän förlossningen är så långt framskriden att du inte märker det. Så även om du kan ta det som ett uppmuntrande tecken ska du inte rusa iväg till sjukhuset. Fortsätt med dina dagliga sysslor."
Så jag ska fortsätta som vanligt.. men jag ska fråga barnmorskan imorgon när vi lix ska dit. Bara för att få höra att det är lugnt. :) Det är ju ganska säkert att det dröjer några veckor till innan bebisen vill komma ut men det känns ändå pirrigt. Kropen håller på att förbereda sig för en förlossning. Det är ju riktigt coolt men som sagt.. ganksa pirrigt också.
Just det.. jag har ju faktiskt sammandragningar också. Vissa dagar är det ganska mycket medans andra dagar så känner jag nästan ingenting. Det gör ju aldrig ont men det är ju inte speciellt skönt.. :)
Nää.. nu ska jag sluta babbla. :)
---------------
Jag ska lägga mig och läsa en av böckerna som jag fått av Jenny Li. Det är några av mina favorit böcker så det blev perfekt. :) Tack snälla Jenny för böckerna.
Det är såna där harlequin böcker. Riktiga kärleksböcker som är lättlästa och du behöver inte fundera så mycket. Alldeles perfekt!
Ha en bra dag. Det ska i alla fall jag ha. :)

2 kommentarer:

Jossan sa...

Det låter som att ni har haft en bra helg! :)
Häftigt att kroppen förbereder sig! Den måste väl träna upp sig lite till dom riktiga värkarna, därför du har sammandragningar nu.
Oj vad det ska bli spännande att se när bebisen tänker titta ut! :D

Sara sa...

Ja vi hade en riktigt bra helg faktiskt. Jag hoppas på fler såna bra helger. :)
Ja precis, det är ju det sammandragningarna är till för. Det är coolt! :)
Jag håller med. Den får gärna titta ut nu. :D