söndag 24 juli 2011

Döden..

..kan nog ibland vara att föredra framför livet.

Jag brukar ju läsa en svensk blogg som handlar om lilla Elly. Elly har den obotliga hudsjukdomen JEB, Epidermolysis Bullosa-junktional. Epidermolysis Bullosa kännetecknas av benägenhet till blåsbildningar i huden. Epidermolysis betyder "avlossning av överhuden" och bullosa "blåsbildande". Vill ni veta mer så kan ni gå in på bloggen om Elly. http://lillaellyskampmotjeb.blogspot.com/

Jag brukar även läsa om lilla Tripp som också har EB. Idag när jag kom in på den bloggen så har hans mamma skrivit ett jätte långt inlägg och även lagt ut några bilder. Tripp har fått ännu en infektion men om jag förstod det rätt så är den här infektionen större än de tidigare han har haft. Tripp är alltså väldigt väldigt sjuk och hans mamma och doktorerna har nu bestämt att de inte ska ge mer antibiotika utan nu är det "bara" att se till så att Tripp har det bra och inte ont. Han får väldigt starka mediciner mot smärtan och han får vara hemma.
Jag reagerade väldigt starkt på bilderna som hon lagt ut och började nästan gråta när jag läste. Jag kan inte ens lite föreställa mig hur jobbigt och hemskt det måste vara att se sitt barn så svårt sjuk och att se hur ens barn lider i princip hela tiden. Den här mamman tror på gud men jag kan inte förstå varför gud skulle tillåta att ett så litet barn lider så fruktansvärt mycket. Nej fy så hemskt. För stackars lilla Tripps skull så hoppas jag att han får komma upp till himlen där han äntligen kan få bli fri från denna hemska sjukdom. Jag vet att det kan låta hårt men jag tror att det är det bästa för den här lilla pojken. Han har trots allt levt längre än vad läkarna hade trott. Då Tripp var liten bebis så trodde inte läkarna att han skulle klara sig mer än ett år.. han är nu hela två år!
Tripps mamma (och även alla andra föräldrar med EB eller svårt sjuka barn) gör ett fruktansvärt bra jobb. Att hela tiden kämpa och försöka vara positiv är inte ett lätt jobb! Dessa mammor är en förebild för mig!

Det blev ett väldigt rörigt inlägg men jag blev så fruktansvärt rörd av bilderna och ja.. Jag vet inte vad jag ska säga.
Gå in och läs på hennes blogg så tror jag att ni förstår vad jag pratar om. Jag brukar inte kommentera på engelska bloggar men idag gjorde jag det.
Kom bara ihåg att det finns väldigt starka bilder på hennes blogg.

___________________

Jag och Johan hade en toppen dag igår. Oj så skönt det var att få komma hem till lägenheten och bara vara. Jag måste ha fått nån energikick igår för jag städade och jag möblerade om i sovrummet och i hallen och jag har putsat köksfönstret. Hade tänkt försöka hinna med de tre andra fönsterna också men det blev ju sånt oväder igår på eftermiddagen. Det började regna och åska. Utöver allt städande så var vi ute nästan hela förmiddagen. Emil gungade och sen fick han krypa i gräset medan jag och Johan pratade lite med Anneli, Malva och Malvas gammelmormor.
Nu idag verkar ovädret ha fortsatt.. spöregn och åska. jaja. Jag ska försöka städa det som fattas.
Jag skjutsade iväg Johan till tåget tidigt i morse och ikväll ska jag hämta mamma på busstationen. Hoppas jag hinner det jag har tänkt innan mamma kommer.

Som sagt så ska jag försöka städa färdigt. Ni får ha en bra dag!

3 kommentarer:

SandraLindahl sa...

Jag läser också hennes blogg,fyfan så hemskt :( guud vad man blir tacksam över sina egna barn att dom är friska och krya ..

ensofia sa...

Hemska sjukdom!!!!!

Sara sa...

Man blir verkligen tacksam för det lilla (och speciellt att ens barn är frisk och kry) när man läser om sånt här. Huvva!
Men jag har fortsatt följa hennes blogg och det verkar som att lilla Tripp än en gång har visat vilken stark liten grabb han är. Han har återigen repat sig och såren läker så gott det går. Helt otroligt!