onsdag 3 november 2010

Barnmorskan

Vi var hos barnmorskan igår. Vi har fått lov att byta barnmorska då våran är sjuk eller nånting sånt. Vi vet inte vad som har hänt men hon ska i alla fall vara borta november och kanske hela december så nu har vi en ny barnmorska men hon heter likadant. :) När jag ringde och bokade tid för inskrivning så var det faktiskt den här barnmorskan, som vi har bytt till, som vi skulle träffa men det blev ändrat för hon skulle vara ledig den dagen men nu har vi henne igen. Hon verkar helt okey.
Jag hade bara gått upp 1 kg vilket kändes bra. Sen såg mitt järnvärde bra ut så nu får jag äntligen börja trappa ner med det. Behöver inte äta varje dag utan bara några gånger i veckan. bebisens hjärtljud var väldigt höga igår jämfört med förra gången. Igår låg de på 150 slag/min och förra gången var de nere på 135 slag/min. Bebisen var mer livlig igår än förra gången så det berodde förmodligen på det sa BM. :) SF-måttet var så stort som 35 cm (!) så nu ligger vi precis under det övre strecket men det var inget fel med det för barnmorskorna mäter lite olika. Vi har nämligen hela tiden legat precis ovanför mitten strecket och nu helt plötsligt ligger vi precis under det övre strecket. haha. Bebisen mår bra och det är det som räknas. :)
Jag ska rita en bild på den där kurvan så ni som inte riktigt vet vad jag pratar om kanske kan förstå lite. :)
Nästa gång vi träffar BM så ska vi gå igenom födelseplanen så nu måste jag och Johan försöka skriva den. Det är ganska knepiga frågor men det ska nog gå bra ändå.
Det här är frågorna:
1. Finns det något som du tycker är viktigt att förmedla om dig själv som kan vara av betydelse under förlossningen?
2. Vilka avslappnings- och smärtlindringsmetoder skulle du föredra att använda när du föder?
3. Hur kan vi stödja samarbetet melan dig och din partner under förlossningen?
4. Hur tänker du dig de första dagarna efter att du har fött?
------------
Efter att vi varit hos barnmorskan så skjutsade jag Johan till skolan och sen åkte jag ut till strömpilen där jag hittade två mammatröjor och en amningsbh (synd att mammakläder är så jäkla dyrt men jag behövde kläderna). Har inte en enda tröja som jag kan ha längre. Nu går jag till Johans garderob och söker kläder. haha. Jag köpte inte en enda grej till bebisen.. det är imponerande.. det brukar alltid följa med nånting till bebisen. Jag var in på ica MAXI och shoppa lite till middagen och sen åkte jag vidare till jysk och rusta. De hade inget spännande på jysk men på rusta kan man ju hitta hur mycket som helst. Jag köpte en väska för 99 kr som ska bli BB-väska och nya julgardiner till köket och nya gardiner till lill-rummet. Jag tycker att rusta har mycket fina gardiner faktiskt. Jag har sett ut fler som jag vill ha men jag kan ju inte köpa hur mycket som helst. haha. Sen har de tagit fram julpynt.. och jag blir så sugen. "vill ha". Jag blir ännu mer sugen på allt julpynt då vi ska fira jul här hemma i Hissjö. Jag vill verkligen ha den där julkänslan.. så nu måste snön komma snart och sen måste vi ha en julgran. :) Åh.. nu är det snart jul! Har ni börjat få nån julkänsla? Det har nog inte riktigt jag börjat få.. snön måste komma och sen julpyntet.
Nää hörrni.. Nu måste jag äta lunch. Vi hörs och ha en bra dag!

2 kommentarer:

Namárië sa...

Detta har egentligen inget med inlägget att göra, men det sämsta med blogspot är att man måste logga in så gott som varje gång man ska in här och läsa :(
Med blogg.se sparas lösenordet "för gott", betydligt enklare och trevligare :)

Sara sa...

Ja det kan hända att blogg.se är bättre på många sätt för jag trodde ju att jag skulle bestämma ett lösenord och sen skulle jag bara lämna det till de som jag vill ska läsa (som du har) men så var ju inte.. sen så är det ganska jobbigt att lägga in bilder på blogspot.. men jag vill inte börja om på nån ny blogg.. det ids jag inte. För jag kan väl inte flytta alla mina inlägg till en annan sida.. eller vad man nu ska säga? Om du förstår hur jag menar.