torsdag 9 december 2010

sömn?

Sömn, vad är det för nånting?
Jag visste ju att jag skulle få sova lite men det är ändå jobbigt när man inte får sova när man vill. Det är riktigt tur att Emil är så fruktansvärt söt. Han är till och med söt när han är vaken kl 03.00 och skriker. :)
Tur att Johan är så himla duktig att han också hjälper till på natten.

Emil somnade igårkväll vid 23 efter att han ätit. Sen vaknade han vid 00 och skulle äta igen. Han somnade om efter maten och sov till 01 då det var dags för mat.. IGEN!! Tack och lov så somnade han om igen.. till kl 02.30.. Han fick mat och sen var han vaken till 04.30 eller nånting sånt.. (Det var Johan som hade hand om Emil den tiden så jag har inte riktigt koll på tiden där). Men jag tror att han var vaken två timmar och då var Emil hungrig igen så Johan gav han ersättning och sen somnade han äntligen. Men då kom Johan på att han kanske borde byta blöjan och det gick hur bra som helst.. Emil sov genom hela blöjbytet men då Johan la ner han i sängen så sov han bara ca 5 minuter och sen vaknade han. Då fick jag tillbaka min son. :) Jag gav han mat och sen provade jag lägga han i sin säng men det gick inte så då gick vi ut till vardagsrummet och såg prison break! Då somnade Emil på min mage och efter en stund så jag la han i vagnen och där sov han ändå till kl 09.00 i morse då han vaknade för att äta igen och sen somnade han om.. Han har sovit som en stock hela dagen med lite matpauser men det innebär att han kommer vara vaken inatt istället. Usch så jobbigt.. jag borde kanske sova en stund nu så jag orkar med natten.
I alla fall så tror jag att Emil har haft magknip inatt. Han har låtit så.. för han har legat och gnölat nästan hela tiden. Men jag tror det beror på det jag åt igår. Om jag har förstått det hela rätt så kan tomater göra att bebisen får ont i magen? Jag åt rätt så mycket tomater igår till lunch och till middag åt jag lite lite lite lök (typ en tesked) men det kanske räcker för att Emil ska få ont i magen av det? Jaja.. Det blir nog bra tillslut.

Nu ska jag lägga mig och vila en stund! Ska sen se om jag hinner dammsuga och plocka undan lite. Får ju nämligen besök av grannen imorgon. Vill ju gärna ha lite fräscht här hemma. :)

Ha en bra dag!

1 kommentar:

Namárië sa...

Känner igen det där med vakentiden på natten i början. W åt varannan timme dygnet runt, trots att det sägs att mjölken är tunnare på natten och de kan vilja äta oftare DÅ.
Känner även igen det där med magknipet. Tomater har jag dock ingen koll på?
Många nätter de första veckorna somnade han vid 00-03. Så då passade jag på att sova när han vilade på dagarna för att orka med, när Daniel börjat om att jobba :)
Att försöka ha honom mer vaken på dagen kanske kan ordna till nätterna för er, men annars tror (eller hoppas) jag att det jämnar ut sig med tiden :) Massa kramar till er!