söndag 10 april 2011

Att föda barn känns som..

Jag och Johan satt och pratade om förlossningen idag när vi körde hem till Umeå och jag skulle försöka förklara för Johan hur krystvärkarna kändes för det var ju faktiskt riktigt coolt när det blev krystvärkar, du kan inte stå emot, du vill verkligen börja krysta/trycka på. Jag tyckte i alla fall att min förklaring på hur det känns var ganska bra. Haha.
Har ni nån gång varit riktigt hård i magen? Då vet ni ju att det gör fruktansvärt ont att bajsa, man måste som trycka på lite grann och man vill ju helst inte för man vet ju att det kommer göra sjukt ont.. i alla fall så tycker jag att det var lite den känslan när krystvärkarna kommer igång.. man vill trycka på men ändå inte för det gör ju ont!. Det som skiljer sig åt är att när man ska bajsa så bestämmer man ju själv att " nu ska jag bajsa" medan det vid en förlossningen är kroppen som bestämmer att "nu ska bebisen ut!".. (sen så gör det ju förstås en aningens ondare att föda barn). Jag vet inte om ni förstår hur jag menar men att föda barn är i alla fall som att bajsa när man är hård i magen fast gånger 1000.
Eller vad tycker ni som har fött barn? Hur brukar ni förklara hur det känns? :)

Ja.. det är ganska coolt faktiskt! :)

__________________________

Helgen
Vi har haft en bra helg hemma i Norsjö. Mamma bjöd på äppelpaj, kladdkaka och nybakade bullar eftersom hon har fyllt år. Sen bjöd Johans lillebror Markus på tårta idag då han fyller 13 år idag.
Förutom allt gofika som vi har ätit har vi även hunnit jobba lite grann i huset som vi ska bo i i sommar. Vi har rivit ner tapeterna i hallen och slipat så nu ska PO spackla igen hål och slipa lite till så då kan vi tapetsera nästa vecka (påskveckan) och vi har även hunnit riva badrummet. Tagit ut det inkaklade badkaret vilket var väldigt knepigt.. de fick riva sönder badkaret för att få ut det då det, som jag sa, var inkaklat. Sen har de tagit ut toan, handfatet, hyllor, tapeter och ja.. Det såg sådär ut.. Var ju inte kaklat bakom badkaret, där var det bara betong (eller vad de nu var) sen så var det inte klinkers under badkaret heller så det är lite fix innan det blir färdigt men tur att det inte är sommar riktigt än. :)
Jag tycker att vi har varit riktigt duktiga i helgen! Jag längtar till sommaren. :)

_______________________

Stackars lilleman.. han har blivit sjuk nu.. har haft lite lite feber idag, varit lite hängig och sovit ganska mycket, haft geggigt i ögonen och dessutom har han hosta och är lite slemmig. Inte kul.. hoppas bara att han slipper så mycket feber. På tal om feber.. vad ska man göra om bebisar får feberkramper? Är det nån utav er som har varit med om det nån gång?

Nämen nu borde jag verkligen gå i säng. Har varit uppe sen kl 07.00 imorse vilket är ovanligt för att vara mig.. jag och Emil brukar ju vila igen där vid 09.00 tiden.. :)
Men ni får ha en bra dag imorgon så hörs vi. Förresten, vad tyckte ni om mina nya kläder?

2 kommentarer:

Jossan sa...

Haha, jag kan tänka mig att det känns ungefär så som du beskrev det med en förlossning. Har hört liknanade från andra också :)

Ni verkar ha hunnit med mycket i helgen tycker jag, bra jobbat! :)

Kläderna var jättefina!

ensofia sa...

Hahha.. Stämmer ju! :P

Kläderna var fina! :)
kram