måndag 4 juli 2011

Att amma offentligt


Om ni inte redan läst eller hört om kvinnan som blev utslängd från åhléns för att hon ammade sin tre månader gamla son så tycker jag ni ska göra det. http://www.aftonbladet.se/wendela/article13268543.ab

Jag tycker att man ska få amma offentligt om man vill det men man kan däremot tänka på vart man sätter sig. Att amma är det mest naturliga i hela världen men för det så kanske inte alla runt om en tycker att det känns bra när de ser nån som sitter och ammar. Jag tycker att man ska respektera det. När jag ammar Emil på ett café, eller vad det nu kan vara, så brukar jag försöka sätta mig lite avsides för jag vet att det kan finnas de som inte känner sig bekväm med att se folk som ammar.
Någonting som jag tycker är riktigt bra, det är när det finns amningsrum. Det borde finnas på alla större köpcentrum men det finns INTE i Umeå vilket jag tycker är väldigt konstigt med tanke på att det är rätt så stort.

Nej.. nu måste jag ta hand om min busiga son. Han kryper ju nu så han hinner verkligen överallt.. sen att han dessutom har börjat ställa sig upp efter saker.. oj oj oj..

Ha en fortsatt bra dag!

3 kommentarer:

Namárië sa...

Innan vi fick William blev jag obekväm av att se någon amma offentligt (med hela bröstet framme) om vi tex var ute och åt. Nu känner jag förstås inte riktigt likadant ;)
Jag gjorde dock som du och försökte sköta det snyggt, precis som de allra flesta gör, genom att tex sätta sig med ansiktet mot en vägg och dölja det med tex tröjan och/eller en filt.
Jag är även provat att amma på toaletter eller i provrum när jag & W varit en sväng på stan, om det inte fanns något amningsrum. Bara ett tips! Som du säkert redan provat ;)

Sara sa...

Provrum och toaletter har jag faktiskt inte testat men däremot så har jag ammat några gånger i bilen och det går kanon! :) Eftersom jag bor så nära Umeå så hann jag och Emil ut en sväng på stan mellan matningarna så jag har inte behövt amma så många gånger inne i stan vilket känns ganska skönt faktiakt. Är ju trots allt lite besvärligare än när man är hemma. :)

Tack för tipsen i alla fall!

Anonym sa...

Men hon blev ju utslängd inte för att hon ammade, utan för att hon inte beställde nåt. hon satte sig på ålidhems restaurang och började amma utan att ha nåt där att göra och gästerna blev störda.

mvh jenny