måndag 25 juni 2012

Midsommarhelgen

Vi har haft en underbart härlig midsommar. Min rumskompis från tiden när jag bodde i Sundsvall kom hit i onsdags, med sig hade hon sin lillebror och en kompis. Emil tyckte det var jätte kul med besöket, speciellt Monicas lillebror Mattias som är 7 år. De har lekt i "jordlådan" som vi har på gården. De har skottat jord med traktorerna och lastat dumprarna med. När vi var in på coop köpte jag en hink och spade till Emil så den har också använts flitigt.

Monicas kompis som jag tror heter Jiaxin pratade bara engelska så jag har fått träna på min engelska.. jisses vad jag är dålig alltså. Jag skulle behöva öva ännu mer, men när man väl vågar prata så är det nästan roligt. :)

Jo just det.. Monica och hennes bror kom på onsdagen mitt på dagen så jag åkte och hämta de på färjan sen gick vi en stund inne i Visby. När vi kom hem till oss hade Johan och Emil fixat middagen som blev avocadosoppa.. tyvärr var det ingen höjdare då det smakade som nudlar.. huvva.
Jiaxin kom med färjan sent på kvällen så Monica fick låna våran bil och åka och hämta henne. Jag och Johan hade redan hunnit somna när de kom tillbaka men det hade visst gått bra, inga större felkörningar.
torsdagmorgon bestämde vi oss för att åka till Tofta där vinkingabyn finns. Eftersom vi var en person för mycket fick jag köra två gånger men det fungerade ju det också. Jag skjutsade först Monicas gäng sen hämtade jag Johan och Emil. När jag kom hem för att hämta mina pojkar hade Johan fixat lunch så vi åt lunch och när vi kom till Vikingabyn hade Monicas gäng också blivit hungriga så de hade gått till stranden där det finns både en affär och en restaurang.
Jag, Johan och Emil kollade runt i vikingabyn en stund men det var inte så stort så det gick ganska fort, vi tänkte därför att vi skulle gå till stranden och möta Monica men vi måste ha missat de för när vi precis kommit ner till stranden fick jag ett sms av Monica som undrade vart vi var. haha. Vi satt nere vid havet en stund, det var så otroligt varmt och skönt, jag och Emil doppade benen i havet och jag vet inte om det var tillräckligt varmt för att bada men det var rätt många som faktiskt badade.
När vi ätit upp våra glassar, som vi köpte innan vi gick ner till stranden, och doppat benen färdigt gick tillbaka till Vikingabyn och där hade jag och Monica kuddkrig uppe på en hög bock eller vad man ska säga. Monica gav upp efter ett tag men kul hade vi. Sen hade vi dragkamp också. Man skulle stå på varsin stubbe och sen försöka dra ner den andra med hjälp av repet som vi båda höll i. Det var jätte roligt!
Jag ska försöka lägga in bilder även från det här äventyret men som ni vet slutar det ju oftast med att jag glömmer lägga in bilderna som jag lovat, därför har jag slutat lova bilder. Ni får nöja er med de jag har på telefonen.
På kvällen gjorde vi en sallad som vi avnjöt ute på gräset med nybakat bröd till och några drack ett glas vin till. Det var så mysigt!

På fredag var det midsommarafton, den firade vi med att åka ut till Ljugarn där vi tittade på rauker. Eftersom vi inte rymdes alla i bilen fick Johan och Emil stanna hemma den här gången. Det var otroligt vackert med dessa rauker och jag tror att jag fick massor med fina bilder därifrån som jag verkligen hoppas att jag tar mig för och lägger in.
Vi åt lunch på en nyöppnad restaurang/café, det bjöds antingen på silltallrik, pannkakor eller korv och pommes. Jag valde såklart pannkakor och det var jätte gott. När vi var mätta och belåtna åkte vi hemåt för att försöka hinna med lite midsommardansande runt en midsommarstång men vi hann inte, vi kom försent. Vi fick i alla fall se en midsommarstång!
Till middag blev det sill och potatis såklart. Det smakade mycket bra och trevligt sällskap hade vi. Till efterrätt hade jag gjort en gräddtårta med jordgubbar på och den var också supergod. När vi ätit färdigt plockade vi undan från bordet och sen spelade vi spel som Monica hade med sig, "fia med knuff" blev det. Chips ostkrokar hade vi också. Vi hade det väldigt trevligt och mysigt, Emil satt i fåtöljen och kikade på bilar men han var så trött så han gick isäng ganska tidigt.

På lördagen var det dags för vårat besök att åka hem men först hann vi med en sväng i innerstaden i Visby. Jag lämnade bara Johan hemma den här gången. Emil fick följa med mig. Vi började med att äta lunch på en pizzeria men Emil var lite risig i magen så det blev en mindre trevlig lunch. Han gjorde nummer två två gånger och det var väldigt löst så andra gången fick vi lov att byta alla hans kläder. För övrigt så kan jag tycka att det borde finnas nån sorts lag på att alla restauranger ska ha ett skötbord för hur kul är det att behöva klämma sig ner på golvet och byta där? Nej, inte så jätte trevligt faktiskt men vi hade inget val. Grabben behövde en ny blöja och tack och lov var golvet hyfsat fräscht så vi bytte blöja på golvet och det fungerade ju det också. När vi äntligen ätit färdigt gick vi en promenad hamnade i botaniska trädgården sen gick vi ner mot havet. När vi kom till havet gick vi en bit efter havet sen tog muren slut så vi gick upp och följde muren en bit sen gick vi innanför igen och köpte glass. Vi fick nästan stressäta upp glassen för att de skulle ju hinna med båten också.

Jag och Emil lämnade av de vid färjan just före fyra sen styrde vi "räserforden" hemåt. Där hade pappa Johan gjort godmiddag åt oss. Vi fick lammsoppa från Gotland och det var jätte gott, jag bakade bröd till också. Det blev dock inget superhäftigt bröd utan det blev scones. Jag älskar nybakade scones, mums! :)
Emil gillade också soppan.

På lördagkväll var vi alla helt slut så tanken var att vi skulle titta på film men då filmen vi tänkt titta på inte ville fungera i datorn så tittade vi på serier istället men det var också jätte mysigt.

På söndagen åkte Johan iväg och handlade medan jag och Emil var hemma och ute och lekte i "jordlådan". Då jag skriver jordlåda är det för att det finns en plätt på gräsmattan som inte har nåt gräs utan det är bara en jordfläck där Emil brukar leka med traktorerna (de har sagt att det är OK att han leker där, de har till och med funderat på att ge han lite sand där) och eftersom det inte är en sandlåda utan bara jord så kallar jag det "jordlåda". Jag tror att jordfläcken blivit för att det vuxit en jätte stor buske där. Emil tycker i alla fall väldigt bra om "jordlådan". Förutom leken i jorden så har vi hunnit hänga upp en omgång med tvättade kläder, vi (jag) har sovit i ca fyra timmar inför jobbnatten och nu sitter jag här på jobbet och nu har det äntligen lugnat ner sig lite.

Snart går jag hem och sover och ni andra som stiger upp snart får ha en toppen fin dag!

Här kommer det lite bilder från telefonen men de hamnade lite huller om buller men jag hoppas ni överlever ändå.



Här är Monica, min rumskompis från tiden då jag pluggade i Sundsvall. Det här är på onsdagen då vi satt på ett café inne i Visby och fikade.

Det här är från idag när jag och Emil satt ute och lekte i "jårdlådan". :)

Vi hann även titta lite på datorn och ipaden. Jag gillar hans stil med benen i kors, söta lilla pojke.

Det här är från i lördags när vi var på väg tillbaka till bilen som vi parkerat precis utanför muren.


Här är Emil och Jiaxin inne i en av alla dessa kyrkor som finns här på ön. Det här är innanför murarna, Emil tyckte det var underbart härligt att ropa högt och höra hur det ekade inne i kyrkan. Jag tyckte dock inte riktigt att det var lika roligt men jag kan nästan ändå inte hålla mig för skratt nu när jag sitter och skriver det här. Han är för söt!

Solen kom inte förrän vi var på väg till bilen och båten. Här är vi nere vid havet och det gick ganska stora vågor...

Här är vi innaför murarna igen och det är delar av drotten kyrkan, om jag inte minns helt fel.

Midsommartårtan och en midsommarkrans som Monica lyckades pyssla ihop.

Emil sitter i fåtöljen och myser på midsommarafton.


Här är hela gänget, förutom jag då som står bakom kameran och Emils syns där bakom Mattias. :)

Just det.. Emils andra riktiga Emilhyss, han lyckades riva sönder pappas glasögon på självaste midsommarafton men vi lyckades tejpa ihop de så att han klarar sig till idag i alla fall.

Operation: laga Johans glasögon.


Här är raukerna som vi tittade på i fredags, här är bara ett litet litet smakprov på hur fint det egentligen var där. Det var så otroligt häftigt. Om jag inte sover bort hela dagen idag (vilket jag i och för sig hoppas på) så ska jag baske mig lägga in bilder ifrån raukerna. Det var så otroligt fränt!


Havet är verkligen vackert!



På jobbet i tvättstugan, jag ser helt tokig ut i ansiktet, röd och lite finnig, men men.. det får duga! :)



1 kommentar:

Andrea sa...

Du kanske kan tänka dig att spara alla informationspapper och sådant till mig. Jag är ju en historienörd som du vet.