lördag 28 juli 2012

Tjock, smal, fet, kurvig, planka..

Alla är vi olika och alla är vi lika värda men varför är det då bara smala modeller man ser i tidningar? Varför kan det aldrig få vara en kvinna/man med lite mer kurvor/hull på kroppen? eller varför inte en som inga kurvor alls har? Nej, det är bara sjukt smala tjejer man ser i tidningarna, nu är de väl i och för sig alltid sjukt retuscherade också men varför är det så egentligen? Det tjatas hit och dit om att alla är fina som de är men ändå tjatas det om tusen olika dieter för att så snabbt som möjligt gå ner flera kilo i vikt... klart som tusan att man blir osäker på sin egen kropp.

Nu vet jag att det inte bara handlar om vi som är lite större (tjockare, fetare), det handlar även om de som faktiskt är sjukt smala utan att vilja vara det. Jag har bland annat en kompis som har varit jätte smal i hela sitt liv, hon har alltid ätit som en häst men aldrig gått upp i vikt och hon har dessutom alltid fått höra hur sjukt smal hon är vilket jag såklart antar är jätte jobbigt. Nu på äldre dar har hon "äntligen" fått en diagnos på varför det inte går uppåt. Hon har kronisk inflammation i tarmen och det gör bland annat att hon inte kan gå upp i vikt.
Jag förstår såklart att dessa personer också mår skit av alla dessa sjuka ideal om hur man ska se ut.


Det som jag kan känna är en stor skillnad för oss som inte har platt mage eller är sjukt smala och så vidare, det är att det inte skrivs i tidningar om hur "fult" det är med smala personer, det är alltid nåt om hur man ska försöka gå ner i vikt eller som idag när jag gick in på facebook. En kvinna har lagt ut en sommarbild på sig själv vid havet där hon poserar i bikini. Självklart blir det en massa jäkla rabalder kring det (därav mitt inlägg här idag). Hon har fått både negativa och positiva kommentarer, flera tusen gillningar. Hennes tanke med det hela var inte riktigt att det skulle bli så stort. Utan mer att hennes närmaste vänner skulle gilla bilden ungefär. Som med alla andra bilder man lägger ut antar jag. Men varför måste folk berätta för alla hur fult det är med lite större personer, klart som fasen att alla tycker olika  men måste man hela tiden berätta det? Nej, jag tycker inte det, om jag tycker att någon inte är snygg, inte fasen går jag fram och berättar det då? eller skriver i tidningar om vad jag tycker?

Här kan ni för övrigt läsa hennes jätte bra inlägg på hennes blogg: Min kropp är vacker

Jag känner att jag ska sluta skriva nu för jag blir så upprörd, alla är vi lika värda och det enda som egentligen spelar roll är väl att man själv är nöjd med sin kropp?

Ha en sjukt bra dag och njut av er kropp, tjock som smal!

1 kommentar:

Hanna sa...

WORD! Och alla tidningar som propagerar att man är fin som man är, och sen är det fullt med tips på hur man får en snyggare rumpa/går ner i vikt/blir av med gäddhänget osv. Det är så mycket dubbelmoral överallt att det inte är klokt..Provdockor är oftast smala, men med ordentliga kurvor, vem fan ser ut så egentligen?!

Sv: Tack! Det känns bra, vet dock inte om jag känner mig lika förberedd nu som med Astrid..Det är som att graviditeten har gått så himla fort! Först nu som jag verkligen börjar fatta att vi ska få en till liten en att älska :)

Inför förlossningen känner jag mig rätt avslappnad, men ändå lite rädd att det ska gå för fort..Astrid var ute 5 timmar efter att vattnet gått hemma, och generellt så går det ju snabbare ju fler barn man fött. Är inte så sugen på att föda i entrén på sjukhuset eller baksätet på bilen ;)