söndag 12 augusti 2012

Massor att berätta

Jag tycker det är så lustigt att varenda gång jag åker till jobbet eller helt enkelt inte har tillgång till en dator så har jag massor att berätta men så fort jag sätter mig vid datorn och startar bloggen så är allt bara försvunnet. Jätte konstigt och ganska irriterande.

Men jag tror att jag ska kunna komma igång med skivandet den här gången. Sommaren håller på att lida mot sitt slut och jag har endast en natt kvar att jobba, på torsdag kl 21 börjar sista passet och avslutas på fredag kl 07:15. Det är helt galet vad sommaren har gått fort. Jag hoppas att de hör av sig till veckan med jobb till Johan. Det skulle vara super skönt om vi kunde börja planera lite smått vart vi ska sen. Vi kommer ju hem till Norsjö om två tre veckor, beroende på vilken väg vi kör hem. Men vi måste som sagt mellanlanda där. Jag ska ringa runt och höra på de olika boendena i Norsjö ifall de är i behov av en vikarie. Vi måste som få in lite pengar under tiden vi väntar. Ni kan väl hålla tummarna för att det ringer någon till Johan och ber honom komma på en intervju i slutet på augusti eller början på september. :)

Sen har jag en del att berätta om lilleman, han utvecklas verkligen hela tiden men speciellt i talet. Han har lärt sig massor med nya ord som t.ex:


  • "gacko" - Traktor
  • "koo" - Ko
  • "koscha" - Kossa
  • "gia" - Grisar
  • "gacki" - Lastbil
  • "pucha" - Pussa
  • "mamma" - Mamma
  • "pappa" - Pappa
  • "memi" - Emil
  • "faffa" - Farfar
  • "omma" - Blomma
  • "gäi" - Grävmaskin
  • "gicka" - Dricka
  • "kaka" - Kaka
  • "chippe" - Chips
  • "gacka" - Macka
  • "ginga" - Flingor
  • "ko-ki" - Corn flakes
  • "gonki" - Donkey (åsnan från Shrek)
  • "gäck" - Shrek
  • "kische" - Kisse
  • "vovve" - Hund
  • "iia" - Bilar 
  • "ääing" - Välling

Wow, är det så många ord han kan?! Jisses, det var betydligt fler än jag trodde.. haha. Nu har jag dessutom inte skrivit upp en del ord för jag kom inte på hur det är han säger de orden. Många av de här orden har han kunnat sen tidigare men jag skrev upp de ändå. Det är inte så enkelt att försöka skriva hans uttal av orden men det får duga sådär. Sen har han blivit duktig på att sätta ihop ord som t.ex "min mamma". Han har börjat använda "min" framför många saker. Jag tycker det är lite läskigt att när han väl lär sig något så smäller det bara till också har han helt plötsligt lärt sig massor. Sen går det ett tag utan att man märker något men sen smäller det till igen och han lär sig massor med nya saker. Det är ganska kul men som sagt, lite läskigt också. :)

Han är inte speciellt rädd för korna, han ger de gärna hö. 


Nej, nu ska jag gå upp och lägga mig. Känner att jag behöver sova nu.
Sov gott kära läsare!


Inga kommentarer: