söndag 16 september 2012

Emil ska bli storebror

Ja, som många av er säkert redan vet så ska Emil bli storebror. Det är beräknat till 18 mars men vi får väl se vad ultraljudet säger. Åh vad jag längtar, bara drygt en månad kvar.

Det känns både läskigt, roligt, underbart, skrämmande och ja.. alla möjliga känslor. Hur ska vi klara två barn? Vart kommer Emil att börja på dagis, blir det här i Norsjö? Kommer Johan att få något jobb? Hur ska vi ha råd? Ja, ni förstår.. det är rätt mycket som snurrar runt i mitt huvud, därför passade det ju bra att börja renovera köket... haha.
Nej men det känns såklart jätte roligt, jag tror Emil kommer tycka om att bli storebror även om han säkert kommer bli lite avundsjuk också men jag tror att mycket beror på föräldrarna. Jag tror det är viktigt att låta "storasyskonet" känna sig delaktig. Hjälpa till att hämta saker till bebisen, "hjälpa" till med blöjbyten och sådana saker. Sen tror jag att det är en bra idé att göra en myshörna inne i Emils lekrum där vi alla kan sitta och mysa när bebisen ammas (eller får flaskan). Vi kan läsa en bok under tiden som bebisen äter. Då känner inte Emil att han blir bortglömd och att bebisen får all tid. Sen beror ju såklart ganska mycket på hur bebisen är, det kanske blir en kolikbebis som skriker hur man än gör, då blir det säkert inte riktigt så enkelt som jag försöker få det att låta. :)
Jag håller tummarna att vi får en lika snäll bebis som Emil var. Han skrek nästan aldrig, när han var hungrig kunde han bli arg men nästan aldrig annars. Det var nog ganska lyxigt tror jag.

Nej men gud vad jag längtar efter den lilla i magen, är det en flicka eller en pojke? Det skulle vara kul med en flicka. Det finns så mycket fina kläder men samtidigt skulle det vara kul med en pojke, jag tror att han och Emil skulle ha så himla roligt ihop. Nu menar jag ju inte att flickor och pojkar inte kan ha kul ihop men om jag tänker på mig själv och mina bröder så har nog mina bröder haft roligare ihop än vad jag haft med de. Så det är nog därför jag tänker så men självklart spelar det ingen som helst roll vad det blir.

Jag ser helt galen ut men i v.14 ser jag i alla fall ut så här. Jag vet inte om det är bebismagen som syns eller om det bara är tjockismagen. haha
Jag längtar så mycket efter att få börja känna rörelser från bebisen. Jag har känt någonting några gånger men jag vet inte om det är bebisen eller om det bara är luft. Tycker det är jätte svårt men nu är det inte många veckor kvar innan jag kommer börja känna på riktigt. Det är ju bara så himla mysigt!

Veckorna rusar ju bara iväg, fattar inte att vi redan passerat de 12 första veckorna. Det går så sjukt fort, jag hinner inte med! Jag minns att med Emil så var det ju en evighet de där 12 första veckorna. Tiden gick så sakta och nu är han snart två år och ska dessutom bli storebror. Min lilla bebis.

Oj vad jag svamlar, men det är skönt att prata av sig lite, eller snarare berätta av sig lite. haha.
I början av den här graviditeten mådde jag lite illa, ungefär som med Emil. Om jag inte åt tillräckligt ofta så började jag må illa och då kunde jag nästan inte få i mig nåt. Sen tror jag att min craving är apelsiner, gud vad jag äter apelsiner. Det är ju dock en väldigt bra och nyttig craving, haha.
Sen har jag varit super trött, oj så trött jag har varit. Jag är fortfarande ganska trött men inte riktigt lika trött som i början och jag kissar dessutom super ofta och har gjort det sen kanske v.7-9. På natten kan jag ibland vara uppe 2-3 gånger, jag hoppas verkligen att det ska lugna ner sig ett tag, det kommer ju garanterat tillbaka i slutet och det räcker. I slutet av graviditeten med Emil så hade jag sjukt ont i ena skinkan, det stack till och sen ilade det ner efter hela benet. Det har börjat redan nu, jag frågade barnmorskan när vi hade inskrivning vad det kunde vara och hon berättade då att det var något som kallas falsk ischias. Det är väl egentligen det enda som känns lite jobbigt just nu för jag känner av det när jag t.ex städar, lyfter mycket och ligger på rygg.
Med det arbetet jag har så kan det bli lite jobbigt, i bästa fall så försvinner det så jag hoppas att det ska göra det men när jag jobbade i torsdags så kände jag av det. Inte kul men jag överlever förhoppningsvis.

Nu känner jag att jag har svamlat färdigt! Ha en super trevlig kväll!

5 kommentarer:

Madeleine - livet i the OC sa...

Grattis! Va spännande :)

Tess sa...

Men åhh vilken fin mage du har!! Jag har ju verkligen ingenting i jämförelse...men jag antar att det kommer...säger säker booom över en natt eller så =)

sandra sa...

GRaTTIs, jag visste ju om det redan ;) SÅ kul !! TÄNK att det bara blir typ 5 månader mellan våra minsta denna gång :) Som du skriver på inlägget så är det viktigt att Emil får den uppmärksamhet han behöver,Rasmus fick en docka i samband med att wilmer kom till världen, han badade den när jag badade wille,han bytta blöja när jag bytte osv,hjälpte jätte mycket ! Sen så är det när folk kommer hem till er och ska se den lilla för första gången,att folk kan ta med en present till Emil och säga grattis till storebror och om han kan visa h*n och sånt. Så man inte flyger på bebis direkt och gullegullar med h*n medan emil står brevid och känner sig utanför. OJ nu blev det långt,kanske ska sluta skriva nu :) Men jag är så glad för eran skull :) GRATTIIS !=)

Evelina Hellström sa...

tack detsamma! Det syns att det är gravidmage och inte tjockismage! ;-)
Jag har bara 1,5år mellan mina söner, och de har gått hur bra som helst, aldrig varit nån svartsjuka eller något.. så du ska inte oroa dig, de kommer säkert gå bra!
kram

Hanna sa...

Så fantastiskt det är att Emil ska bli storebror :) Grattis igen :)

Sv: Tack så mycket! Ja, Elsa kommer nog snabbt ta ikapp på Astrid då hon vägde över ett kilo mer vid födseln :D

Hoppas att nästa förlossning ska kännas bättre för er!