måndag 3 december 2012

Tiden går

Jag har så mycket att berätta om men just nu har jag inget annat internet än på min telefon så vi får väl se hur mycket jag orkar skriva.
Förra helgen hade vi ju kalas för lilleman, det blev tvådagars då vi var rädd att det skulle bli för mycket folk på en och samma dag. Det gick i alla fall bara fint och han fick många fina presenter, mycket kläder och det uppskattar vi för det behövde han. Det där med att öppna presenterna gick väldigt sakta för när han öppnat ett av paketen som innehöll ett duplotåg så tog som öppnandet slut. Han blev helt inne i sitt nya tåg, inte hade han tid att öppna nå mer presenter. Han hade inte ens tid att fika!
Nej det blev en jätte bra dag och jag hoppas att Emil också tycker det.
Emil hade även inskolning hos dagmamman förra veckan. Det gick hur bra som helst, på måndagen var vi bara där och hälsade på. Då det gick så himla bra bestämde vi att han redan andra dagen skulle få prova vara där själv en stund så på tisdagmorgon lämnade jag lilleman hos dagmamman. Han säger "hej då mamma" också springer han in... jahapp, det var alltså det. Jag är otroligt glad för att inskolningen gått bra men nu i veckan kommer den stora utmaningen. Jag återkommer med mer om det.
I fredags åkte vi till Umeå för att vi hade en tid hos barnmorskan kl halv elva. Vi var precis på håret så när vi kliver in i väntrummet är vår BM där ute och letar efter tjejen som skulle varit där halv elva... vi var alltså en timme tidiga, haha. Tack och lov kom hon aldrig så vi fick ta hennes tid istället! Allt såg bra ut med lillbebisen, hjärtljuden låg på 152 slag per minut, sf-måttet var 25 och mitt järnvärde låg på 115. Järnvärdet hade inte stigit så himla bra eftersom jag har en förmåga att glömma ta de, jag måste skärpa mig! Sf-måttet var över mittenkurven så vi ska hålla koll så det inte skjuter iväg.. jag är lite skraj att det ska bli en stor bebis, jag vill inte föda i så fall! Sen undrade BM hur jag känner inför förlossningen och så, jag berättade att jag var lite (mycket) nervös över att behöva gå över tiden, bli klippt och att det blir en jätte bebis. Jag beättade också att jag mått lite dåligt, det där som jag skrev om för nåt inlägg sen. Hon blev nog lite orolig så nästa gång ska jag träffa BM en timme och vi ska prata och så. Det känns bra men nervöst.
När vi var färdiga hos BM så åkte vi in till stan och jag hämtade min telefon som äntligen är lagad, det var massor som var fixat! Jag har dock inte hunnit byta till den men känner att jag måste göra det, den här telefonen går ju inte ringa till. Jaja... fixar det sen...
När vi var färdiga på stan åkte vi till Ica maxi men Emil somnade så Johan och Emil väntade i bilen medan jag handlade. Sen åkte vi till våra kompisar som vi fått hyra en gästlägenhet hos. Det är verkligen toppen med de där gästlägenheterna, 50 kr per natt har vi betalat och det är en riktigt fin lägenhet faktiskt. Emil tyckte det var jätte roligt att kunna springa fram och tillbaka i det stora rummet. Det har varit/är någon typ av föreningslokal så det är ett litet kök/kokvrå, en toalett och ett jätte stort rum eller matsal kan man nog kalla det. I matsalen står det sju bord och såklart massor med stolar och en bäddsoffa där vi sover. Emil har i alla fall sprungit fram och tillbaka där och sagt "klara färdiga gååå".
Sen har vi som bara tagit det lugnt hela helgen och mysa riktigt ordentligt för idag följde jag med Johan och Emil till Skellefteå då Johan skulle vara där på en information om starta eget företag. Informationen var dålig, inte alls det Johan trodde och det räckte inte ens en timme! I alla fall så åkte jag och Emil till min låtsas kusin Sandra och hälsade på. Hon har tre barn i åldrarna 3, 2 och 7 veckor. Pojken som är två fyller det nu på söndag så han och Emil är ju väldigt jämngamla, jag tror Emil tyckte det var kul att leka med pojkarna. Emil tyckte även att bebisen ,som faktiskt heter Lilly, var väldigt spännande! Det ska bli spännande att se hur Emil är med "lillan".
När vi var färdiga där såg vi att Johan skickat sms för jätte länge sen att han var färdig och han hade även försökt ringa. Jaja, jag Emil åkte in till stan där vi träffade Johan också åt vi på dallas. Jag bjöd dit min lillebror och hans tjej. Emil tyckte det var jätte gott med pizza och det tyckte faktiskt jag med. När vi ätit färdigt var det tyvärr så att stunden var kommen... Johan och Emil skulle bege sig mot Norsjö och jag tillbaka till Umeå. Usch, vad det kändes jobbigt att vinka hej då till lilleman men jag vet att det kommer gå bra.
Nu kommer vi till deb tuffa veckan som jag pratade om, Johan ska ju jobba 7-16 så Emil kommer att vara hos dagmamman hela veckan och hela dagar. Det blir som sagt en tuff vecka för båda två men blir det för mycket för lilleman kommer han nog att få vara med farfar eller mormor nån dag. Håll tummarna för att det går bra för oss alla tre!  Jag har ju flyttat in hos min morbror nu och här ska jag alltså bo under tiden jag jobbar, det känns väldigt både och.. jag älskar Umeå, det måste jag erkänna men jisses vad jag kommer sakna mina favoritpojkar! Jaja, tur att "lillan" är här i alla fall.
Nu ska jag bädda min säng och sen ska jag försöka sova ett par timmar för imorgon ska jag upp och träffa min chef. Jag har nu fått veta att jag kommer att få jobba på kontoret med mina chefer. Det finns ingen brukare som är lämplig för min ischias. Det känns faktiskt kul att få jobba med lite annat, även om det nu bara är "skitgöra". :)
Vet ni vad jag glömde berätta, vi var ju till Hissjö i lördags och hälsade på våra kompisar där. Emils kompis från öppna förskolan. Vi blev bjudna på middag, broccolisoppa och det var så himla gott! Det är nog en av mina nya favoritsoppor faktiskt! Det var jätte trevligt att vara dit och hälsa på, jag har verkligen saknat Umeå och de kompisar som vi har här.
Nej just ja, bädda sängen var det... ni får ett gäng med bilder från veckan som varit också hoppas jag att jag orkar skriva snart igen!
Emil hjälper till att slicka av visparna, jag tror grädden blev godkänd. 
Ja, som ni kan se var det kaos i vårt kök efter att bakningen var färdig dagen innan Emils kalas.. usch vilken röra det var alltså!
Emil provsitter i Nils hemmagjorda gungstol, han har inte riktigt förstått hur den fungerar.. :)
En utav tårtorna till Emils kalas, jag blev riktigt nöjd med den faktiskt! God var den också. 
Emil ligger och myser i bäddsoffan i gästlägenheten som vi hyrde förra helgen. 
Cake popsen som vi bjöd på på kalaset. En av Emils tremeningar tyckte de blev super goda, hon ått fyra stycken! :)
Johan dekorerar söndagens tårta! Den blev inte riktigt lika fin som min.. ;)
Familjemys i Umeå helgen som var. 
Allt gofika som vi bakat. det blev dumlekakor, mockarutor, kolakakor, vaniljmuffins, bullar, cake pops, marshmallows doppade i choklad och coccos och två tårtor. Emils favorit blev marshmallowsen, det var nog det enda han åt ifrån och tårta åt han faktiskt också en bit ifrån. 
Magen i v.23 tror jag. 
Emil doppar pepparkakor i saft... "mmm, njami njami njam.."
Emil tyckte att mamma skule rita traktorer.. med skopa. Jag kommer bli en mästare på traktorer!
BusEmil!
Vår blivande arkitekt.
Emil testar farfars ritbord!
Här har jag städat undan det mesta i köket, nu kunde jag äntligen gå i säng och då var nog klockan så mycket som 02:30..  Förstår inte varför jag alltid ska vänta med allt till inni det sista!
Lilleman ville hemskt gärna ha mina klämmor i håret så det måste han ju få! 
Pyttelite jul har letat sig in hos oss, mina två ljusstakar som jag hade verkar ha gett upp. Ska försöka se om jag kan hitta nån billig på rusta kanske som kan få följa med hem på fredag. Vill julpynta ännu mer hemma! :)
Vi bygger ett högt torn!
Gofikat!
Emil är nyklippt. det är inte det lättaste att klippa en tvååring som inte riktigt vill sitta still. Öronen och ansiktet kom i alla fall fram och det var det som var meningen. Jag ska försöka fixa till det lite för det är galet ojämnt, haha!
Busunge!
nu i helgen när vi var och hälsade på våra kompisar fick Emil russin av A och det blev populärt. Efter en stund gick vi in till vardagsrummet där vi satt och pratade och helt plötsligt hör vi att något faller i golvet och Emil blir tyst. Åh nej, vad kan han ha rivit ut nu tänkte jag. När vi kommer in i köket sitter lilleman under bordet och äter russin. Han var rätt nöjd. 
Emils favoritfika, doppade marshmallows i choklad och coccos. 

5 kommentarer:

Sara sa...

Bilderna hamnade vädligt tokigt men jag får försöka fixa det nästa gång jag har internet och en dator sen får ni stå ut med en del felskrivningar då jag inte orkade läsa igenom det jag skrivit. Emil har även fått sig en frisyr under veckan, det blev snett och ojämnt överallt men nu ser man i alla fall ansiktet och öronen. :)

Jossan sa...

Mmm det där fikat såg inte fy skam ut! :) Mums!

Hmm, höga hjärtljud... Det är nog banne mig en tjej i din mage :) Hihi

Ska tänka på dig som bor där "själv" i Umeå, så slipper du känna dig så ensam :)

Sara sa...

Ja det blev riktigt gott fika det där! :)

Ja, jag börjar fundera på det jag också.. haha. Emil hade ju låga hjärtljud så det ska bli spännande att se om det stämmer. :)

Tack, nu känns det bättre!

sandra sa...

haha jag har inge knep :P Tror det beror ganska mycket på amningen :P

Emelie sa...

Kul att du bakade dumlekakorna o marshmallwsen! Och ännu roligare att emil vart tokig i marshmallowsen!
Dom va nästan mest poppis på dopet också, av alla!

Och de där cake popsen såg riktigt goda ut! Vad innehåller dom? :)