måndag 7 april 2014

Livet på ett cementgolv

Jag kunde inte uppdatera bloggen igår, internet strular för mig. Jag kan inte använda det på mitt rum men igår förstod inte min dator att det faktiskt fungerar om jag sitter nere i receptionen. Därför får ni ett inlägg om gårdagen nu istället. Det blir i form av bilder.
 
 
Detta är chiliplantor, ganska fränt att chili faktiskt växer på en buske.

En ödla, tycker faktiskt de är ganska söta. Kanske är det för att jag vet att de äter spindlar och sånt.

När vi var inne i samhället för att handla lite så träffade vi på en ko mitt i samhället. Jag tror att bonden höll på förflytta korna för det var ett par stycken som gick före denna.  

Dessa hönor, vet inte riktigt om detta är en höna (den såg så konstig ut) i och för sig, men de är i alla fall överallt.

En ekorre som någon har fångat. Den var väldigt kelsjuk, tjejen som hade den stack in handen och kliade den på magen. Den lade sig på rygg. haha

På kvällen tog vi oss en promenad, vi hittade blommor som vi satte i håret.

Så otroligt fint det är, ska bli kul att se hur semesterorterna ser ut. Kan tänka mig att det är otroligt stor skillnad!

Svårt för er att se på en så liten bild men dessa myror, de är väldigt snabba att hitta skräppåsar och mat. Om man kolllar riktigt noga kan man se en cirkel med myror, inuti denna cirkel stod en soppåse.

Fina blommor

Vackert med solnedgång, tänk nästa vecka. Då sitter jag förhoppningsvis på en strand och njuter av solnedgången. :)

Här sprutar de nåt gift på grödorna för att slippa ohyra


Dagen igår började riktigt kasst, var så otroligt trött efter att ha jobbat en hel dag och sen varit ute och rallat till sent på kvällen och sen hem och prata med familjen. Somna sent och sen stiga upp tidigt på morgonen, det är inget för mig, speciellt inte när jag vet att jag har en lång jobbardag till framför mig. Det var dock väldigt skönt att avsluta dagen men en härlig promenad.

Jag måste även få säga att jag är väldigt glad att jag faktiskt har tagit chansen att följa med min kund och hens familj hit till Thailand. Det känns lite speciellt att faktiskt få se det "riktiga" Thailand, den delen där folk faktiskt bor i en liten hydda med endast ett cementgolv som säng. Ja, jag skojar faktiskt inte. Jag har varit in hos en familj som sover på golvet, ett cementgolv. Huset deras är i princip ett enda rum. Kök, vardagsrum och sovrum i ett. I köket fanns en liten gasolspis och ett litet kylskåp. Familjen (4-5 personer) delade på en garderob, det fanns en liten byrå, en liten tv på kanske 25 ". Dusch fanns också men ingen toalett, då får de gå till grannen. Trots detta var familjen trevlig och glad. Jag är så otroligt fascinerad av hur glada och hjälpsamma alla här är. Det är väldigt sällan man träffar på någon som inte ler.

Det var som att vakna upp ur en dröm när jag gick in där, jag vet ju att folk har det så här men jag har inte riktigt fattat det tror jag Jag har nog inte förstått hur otroligt bra vi faktiskt har det i Sverige. Eller jo, jag vet att vi har det bra i Sverige men jag har nog inre förstått HUR bra vi faktiskt har det.
Jag tror och hoppas att jag kommer lära mig en hel del av denna resa.

Jag avslutar dagens inlägg med att önska er alla en underbar kväll.
Ha det gott!

Inga kommentarer: