söndag 20 april 2014

Royal Ivory Hotel, Bangkok

Jaha, då har jag bytt ställe. Nu sitter jag på mitt sista hotell innan jag åker hem till familjen. Jag längtar som bar den!

Ja, i morse var det dags att packa väskan och flytta på sig. Då jag köpte båtbiljett TILL ön köpte jag även tillbaka och även taxiresan till Bangkok så allt var betalat och klart. Jag skulle bara ringa ett nummer när jag vill åka från ön så skulle en båt komma och hämta mig...

Här är biljetten, enkel att förstå.. eller? 

Jag ringde numret jag hade fått och en kvinna svarade men hon förstod nog inte vad jag ville så hon gav luren till en annan kvinna, den kvinnan jag bokade biljetterna hos. Hon pratade om att en taxi skulle plocka upp mig och jag tänkte att det var när jag kommit till fastlandet som en taxi skulle plocka upp mig. Men när vi lagt på och jag trodde att jag förstått vad hon sagt så blev jag osäker. "Skulle en taxi plocka upp mig redan här på ön och skjutsa mig till båten?" "hur vet jag vilken båt som jag ska åka med?". Jag hoppade in i duschen men ju mer jag grubblade på det ju mer osäker blev jag så när jag duschat färdigt ringde jag upp henne igen. Hon skulle ringa upp på 5-10 minuter.
När hon väl ringde upp började hon "Hello, go to the beach, a boat will pick ju up then a taxi will wait for you at land, Okey?" klick! Ehm... okey.. jag hann knappt säga nåt innan hon lagt på men jag hängde med på att jag skulle gå till stranden i alla fall så jag gjorde det. Väl där var det bara ett problem.. vilken båt skulle jag åka med? Tänk er att stranden är minst 100 meter lång och sen sätter ni ut ca 20 båtar utspridda på den längden.. tänk er sen en liten tjej med en gigantisk resväska, en ryggsäck och ett par skor i ena handen "springandes" fram och tillbaka på stranden i hopp om att hitta rätt båt. När jag tillslut fick se att ett gäng kliva ombord på en båt så frågade jag om killen (som för övrigt var den som tog betalt av mig när jag skulle köra vattenskoter) visste vilken båt jag skulle med. Han fick se min biljett och ringde det numret som stod där. Han förklarade att jag skulle åka med en grön/vit båt, nr 5 och det skulle stå S&P på båten. Han pekade vart jag skulle gå så jag gick dit.. igen. Men då det sen stod en båt med nr 5 på där jag precis gått ifrån så gick jag såklart tillbaka dit. När jag sen står där ett tag får jag se att det kommer en grön/vit båt med nr 5 och S&P som egentligen var S&T komma så får jag lov att promenera tillbaka dit han pekade.

Jag tog mig på båten tillslut och jag behövde inte bära upp väskan på båten själv, tack och lov. Det är rätt härligt att åka speedboat faktiskt. När vi väl kommer till land får vi kliva av på en.. ja, vad kallas det.. bro? en väldigt hög bro (säkert 2 meter hög) utan räcken. Den är dessutom smal (runt 120 cm) och på den bron står det redan ett gäng som ska kliva på båten. Är det något jag har respekt för så är det vatten och sen en vinglig bro utan räcken.. nej fy! Tur att jag inte ens där behövde dra min väska själv. Jag letade sen reda på någon som kunde hjälpa mig med en taxi till mitt hotell. Jag fick prata med samma kvinna som när jag kom.

Jag fick mig en taxi tillslut, en lagom trevlig äldre man. Han kunde lite engelska, han berättade att europeiska kvinnor är "Beautiful, Thai.. not beautiful". När det senare passerade riktiga snabbilar så säger han "big car is good, small cars.. not good!". Haha
´Nej men det var en bra taxichaufför, vi hade dock svårt att hitta hotellet bland alla andra hotell på denna gata. När vi tillslut hittade rätt ville han ha dricks! Jahapp.. han fick skamliga 40 baht. Jag hade tyvärr inte så mycket mer att ge. Han blev då himla nöjd ändå och det var väl tur det.

Så nu sitter jag här på mitt hotell och håller på att somna framför datorn. Jag hann ju gå en sväng ikväll. Jag hittade ett köpcentrum inte långt härifrån, detta ska undersökas närmare i morgon, det mesta hade stängt när jag kom dit. En pizzeria hade öppet så där åt jag middag men inte blev det en pizza som man kanske kunnat tro.. nej, det blev en vanlig sketen sallad. Det var dock väldigt gott!

Ni får tyvärr inga bilder ikväll för internet går sjukt dåligt, jag förstår inte vad de har för sorts internet här i Thailand.. dåligt fungerar det då! Jag får försöka uppdatera inlägget med bilder i morgon.

Sov gott!

Hej då Koh Samet, jag hoppas att vi ses inom en snar framtid.

Taxituren med MR. Sullivan

Framme, Så här ser mitt rum ut! Sängen är gigantisk! :)

Inte så tokigt måste jag väl säga.



Äntligen känns det som ett hotell! Haha

på en pizzeria..

.. och beställer sallad! :O

De har inte lite is i glasen. Det är såklart gott med mycket is om man dricker vatten men man får lika mycket is om man köper en läsk.


Skytrain är det som syns på vänster sida av bilden.

Jag köpte mig ett par fantastiskt härliga byxor!

Är så nöjd!

Det var bilderna från dagen. :)

Inga kommentarer: