onsdag 2 juni 2010

v.13 och sommarlov! :)

Det här är en toppen dag! :) Nu är det äntligen det efterlängtade sommarlovet. Tänk vad det här halvåret har gått fort och vad mycket som har hunnit hända, både bra och dåligt. Det har varit kul att prova på studentlivet och att få träffa så mycket nytt folk, men det ska bli ÄNNU roligare att få flytta hem till min älsklings Johan och Texas förstås. :P Imorgon flyttar jag alltså hem till Umeå!! Det som känns lite (jätte) tråkigt med att jag flyttar hem igen är att jag kommer sakna alla kompisar (speciellt Josefine) som jag lärt känna under det här halvåret. Hemma i Umeå har jag ju inga kompisar så det känns faktiskt ganska trist på så vis. Det jag däremot kommer sakna mest av allt är min rumskompis Monica. Jag tycker vi har haft det så himla bra.
Om det inte vore för att min bröder ska åka med mig hem imorgon så skulle jag ha åkt hem till Umeå redan idag men de kommer med tåget från Järpen imorgon kl 14, så då får jag sällskap på vägen hem. Det känns ju faktiskt trevligt. :)
Det som mer är kul med det här halvåret är ju förstås att jag och Johan fick ett stort fett plus på ett graviditetstest! :) Det är absolut det bästa med det här halvåret! Gu vad jag längtar till december. Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att det faktiskt är sant.. vi ska ha en bebis.. :) Men nu börjar det märkas på magen att den växer.. Jag upplever att den blivit större och den känns annorlunda.. än så länge ser jag bara lönnfet ut men det dröjer nog inte alltför länge innan man ser att det är nåt annat. :) Jippie! :P Vi gick i alla fall in i V.13 idag. Det känns bra för då har man passerat den jobbigaste delen.. om man har tur i alla fall. :)
Det som har varit dåligt med det här halvåret är ju förstås att mormor har varit väldigt sjuk och att hon tillslut åkte till himlen. Det är hennes begravning nu på lördag kl 11. Det kommer förmodligen att bli jobbigt, men så är det väl alltid med begravningar. Har aldrig hört nån som varit på en "ojobbig" begravning.
-----------------------------
Vecka 13
Du: Mot slutet av tredje månaden har livmodern trängt upp ur bäckenet och in i bukhålan. En erfaren barnmorska kan kanske känna den precis ovanför blygdbenet, men det är inte ovanligt att det dröjer ännu ett tag innan den känns tydligt. Illamåendet, kräkningarna och tröttheten avtar normalt runt vecka 13 men du kan fortfarande känna mer eller mindre för vissa födoämnen. En del omföderskor kan känna av fostrets rörelser, men det är väldigt ovanligt.
Fostret: Alla organ har nu bildats och nu återstår finjusteringar. Fostret kan fortfarande inte överleva utanför livmodern då organen inte är mogna. Mognaden sker under resten av graviditeten. Nu ska ditt barn växa till sig för att klara livet utanför livmodern. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. Fostret är ca 9 cm långt och väger ca 20-35 gram.
------------------------------------
Nu ska jag packa ihop alla grejer som ska med till Umeå. :) Det lär nog bli en del.
Puss hej!

2 kommentarer:

Johan sa...

ja oj vad tiden har gått fort! bebben har gjort bort första tredjedelen i magen och då är det bara två kvar tills vi träffas. helt otroligt. man fattar ingenting. oj va bra att ni flyttar hem till mig! äntligen! jag har saknat dig i drygt 5 månader och det ska bli skönt att få ha er hos mig. puss puss jag älskar dig ses i morgon kväll :)

Sara sa...

Ja.. det är helt sjukt! Jag trodde tiden skulle snigla sig fram men det har nog gått ganska lagom fort tror jag! :) Ska bli så kul att se vem bebisen är.
Nu är det inte många timmar kvar innan vi flyttar hem till dig! :)
Puss puss jag älskar dig med!