onsdag 30 juni 2010

V.17

Vecka 17

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

-----

Tänk vad tiden trots allt har gått fort.. nu är det snart dags för Ultraljud. 20 Juli är den stora dagen då vi får se vad som bor i min mage.. förhoppningsvis är det en frisk liten bebis! :-) Vi vill inte veta om det är en pojke eller flicka. Det får bli en överraskning.

Både jag och Johan har tänkt på såna här saker som att vi har firat våran sista nyårsafton utan bebis, vi har fyllt år för sista gången utan bebis, vi har förhoppningsvis firat våran sista julafton utan bebis (vi vill inte gärna gå så många dagar över tiden.. speciellt inte när det är mitt i juletider).. Ja.. massa sånt har vi börjat tänka på och det känns toppen! ;) Jag, och jag vet att även Johan, längtar efter att få fira jul med våran bebis! :) Åh.. det ska bli så himla underbart.. jag hoppas att vi får en snäll och frisk bebis!

--------


Just ja.. jag kunde inte kommentera era kommentarer därför skrev jag ett eget inlägg med de. :)


Nu ska jag fräscha till mig och sen bege mig hem till Norsjö. Sitter just nu i Bastutjärn.. har ingen säng att sova i hemma hos mina föräldrar då båda mina bröder också är hemma. :)

Ni får ha en toppen bra dag! Det ska i alla fall jag ha!

Puss hej!

5 kommentarer:

Annika sa...

Vilken tur att det finns nån snälling i Bastutjärn som du kan få bo hos då :-)

Ge honom en kram från mig.

Jossan sa...

Oj, redan vecka 17! Det går då verkligen fort! Inte längesen du berättade att ni skulle ha barn ju.

Har du känt några rörelser än då? Skulle vara kul o se en bild på hur du ser ut ;)

Sara sa...

Annika: Ja.. visst har jag tur? Jag ragga upp han när jag var på puben! haha.. :)
Han ska få en bamsekram av dig när jag han kommer hem!

Jossan: Ja visst är det helt sjukt! Jag tyckte ju också nyss att jag berättade för er.. :)
Nej jag tror inte det.. eller jag vet inte.. jag har svårt att avgöra vad som är vad.. jag vill ju verkligen känna nåt så det kan lika gärna vara tarmrörelser som jag har känt. :) haha
Haha.. ja.. jag kanske har nån bild som jag törs lägga ut. :D Jag och Johan tycker ju förstås att det syns men sen om andra tycker det, det vet jag inte. :D

Jossan sa...

Jo, det syns säkert! Det kanske är så att om man inte vet om det så funderar man på om det kan vara så att du är gravid. Men vi som verkligen vet tycker säkert att det syns :) Blir spännande att se någon gång!
Hur går det förresten på jobbet med alla lukter som kan bli där? :p Eller är du mindre känslig nu?

Sara sa...

Ja.. det är nog så som du säger att de som vet de tycker att det syns men de som inte vet kanske funderar.. :)
Det går ganska bra ändå.. hittills i alla fall. :) sen så har jag nog blivit mindre känslig också.. :)