tisdag 24 augusti 2010

halsbränna, arg, grinig, irriterad..

.. Hormonkossan är i farten igen..
Det är ganska jobbigt när humöret åker upp och ner så tvärt.
Men vad gör det när det beror på det lilla miraklet som sprattlar runt inne i magen. :)
-----------------------
Jag längtar i alla fall till Johan börjar om skolan.. det ska bli skönt. Då kommer han att vara här i Umeå med mig. Jippie! :)
På tal om att Johan börjar skolan.. nu har jag äntligen fått nånstans att jobba.. min nya chef ringde nämligen idag. Jag tror att den här chefen är riktigt bra, men jag vet inte vad jag ska tro om stället jag ska jobba på. Jag tror att det kan bli riktigt jobbigt och tungt för ryggen. Det är en kvinna som ja.. hur ska jag uttrycka mig för att det inte ska låta så hemskt?.. men hon är ett kolli.. hon är ganska lång jämfört med mig.. vilket jag tror gör att det blir ännu tyngre. Nu är vi ju i alla fall två som hjälps åt när hon ska duscha.. det är bra. Vi får väl se.. imorgon på eftermiddagen ska jag dit och träffa kvinnans mamma, min nya chef och några av de som jobbar där. Det blir bra.. då får jag dessutom veta när inskolningen börjar. Hoppas jag kan få ett schema också på hur jag kommer jobba framöver. Nånting mer som jag tror kommer blir jätte jobbigt är de otroligt långa dagarna som man jobbar.. 7-18!! Usch.. fatta ni hur långa dagar det är? jaja.. skönt att jag sökte all havandeskapspenning man kan söka om. Jag har skickat in de papprena idag så vi får väl se när jag får svar på det. Hoppas inte det dröjer allt för länge men det känns som att det kanske kan ta ett tag. Det blir nog bra till slut.
När jag var inne i stan idag för att skicka in ansökan om h-penning så passade jag även på att var in på synsam och boka tid för synundersökning och jag hann även med en sväng in på olssons tyger. Självklart hittade jag några fina stuvar och två dragkedjor som fick följa med hem. Jag fick ju en amningskudde av Jenny Li så den tänkte jag sy nå fint överdrag till och sen sätta en dragkedja på den så det är enkelt att ta av och tvätta den vilket jag tror kan behövas ibland. :) När jag och Johan var in på olssons i Sundsvall hittade vi det perfekta pyjamas tyget.. självklart köpte vi det.. så nu måste jag ju se om jag kan hitta nå bra mönster till en pyjamas.. nån som har nå förslag på vart jag kan hitta bebis mönster?
------------
Det är rätt skönt att jag har fått må hyfsat bra under den här graviditeten så här långt.. (måste erkänna att jag är lite orolig att ryggen ska ge upp) Det som jag lider mest av just nu är halsbränna och det är ju inte så farligt.. det kan jag ju faktiskt stå ut med.. oftast! Vad kan man göra mot det? Oftast fungerar det om jag äter en piggelin.. så det finns numer i våran frys. :) haha. Men jag kan ju inte äta glass varenda gång jag får halsbränna. Finns det någonting annat som kanske fungerar?
-------------
Nää.. nu ska jag se om nån av tygerna jag har passar till det blivande överdraget på amningskudden. :)
Ha en bra kväll!

7 kommentarer:

EmelieEli sa...

Ajdå har du oxå fått halsbränna , Det har jag & Alex med :( Pappa har det oxå men han räknas int för han hare så himla ofta ;) Men Det är inte roligt ,, jag äter alvedon då slutare ett tag , och Ipren funka oxå ...
Hoppas det ger sej ,

EmelieEli sa...

Haha oj jag menade inte halsbränna vi har bara ont i halsen men pappa har halsbränna men det räknas fortfarande inte :P

Anonym sa...

titta i ottobree tidningarna :) dom går att låna på biblan :) där finns det mycket med barnkläder/mönster :) jag har två av tidningarna här hemma jag, de är underbara mönster till småbarn ;) jag har sytt en jacka, och byxor ur dom tidningarna :) //Lina

Jossan sa...

Du kan prova att dricka mjölk mot halsbrännan, det fungerar ibland för mig. Men om du vill ha något annat, typ medicin, prova Novalucol (stavning?). Men kolla med dom på apoteket om du får äta det nu under graviditeten. Annars finns det annat där du kan köpa, fråga =)

Sara sa...

Emelie: Inte kul att ha ont i halsen heller.. Johan brukar äta nå tabletter som heter zyx. Han tycker att de är bra mot ont i halsen.
Haha. :)

Lina: Jag har faktiskt också två av de tidningarna men jag måste bara söka fram de.. Jag köpte de för länge sen för jag tyckte de såg riktigt roliga ut, men annars funderar jag på att ta nån gammal pyjamas och klippa sönder och ta den som mönster. :) Det borde funka tycker jag. :)

Jossan: De påstår att mjölk ska fungera men jag håller inte med.. det fungerar typ medans jag dricker men jag kan ju inte dricka mjölk hela tiden. haha. :D
Ja precis.. blir det inte bättre måste jag nog faktiskt kolla på apoteket vad de har att erbjuda. Vill ju helst undvika sånna grejer men ibland har man väl inget val. :)

Namárië sa...

Hade också mycket halsbränna och hann prova både Nuvalocol, Rennie och Gaviscon. De är godkända för gravida och ska vara helt ofarliga för barnet.
En tröst kan vara att det blev bättre med halsbrännan när jag gick på havandeskapspenningen (hp) eftersom att lyfta tungt oftast förvärrar symptomen. Hoppas du hittar något som funkar :)
http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/sidor/halsbranna_halsbranna.aspx

Sara sa...

Jenny Lu: Jag tror nog att jag måste prova nån av de. Jag blir ju tokig av att ha halsbränna. Det bränner ju ändå ner i bröstet. Det är ju ganska obehagligt.
Ojdå.. det visste jag faktiskt inte, att tunga lyft kan förvärra halsbrännan. Då blir det kanske bra att jag har fått en nattrad.. hm.. eller ja.. vi får se. :)