onsdag 29 september 2010

Stockholmsresan

Vi har kommit hem från Storstaden och allt gick bra.. ganska bra i alla fall.
Mamma, pappa och morfar klev på tåget i Bastuträsk och jag och Johan klev på i Vännäs (tåget stannade tyvärr inte i Umeå) kl 23.44 så vi körde ju bilen dit. De hade visst inte nån parkeringsplats där om man inte hade bokat en plats vilket vi inte hade gjort så vi parkerade på konsum bredvid järnvägsstationen. Bilen var hel och stod kvar när vi kom hem igen men det var kallt.. minus 2 grader! Huvva.
Jaja.. i alla fall.. pappa visste inte att jag och Johan skulle kliva på så när vi passerade deras hytt och vinkade till pappa så kollade han på oss som om han tänkte: "men.. det där var likt Sara och Johan.. hm.. men vänta nu.. det ÄR Sara och Johan" och sen började han vinka som ja.. jag vet inte.. och samtidigt som han vinkade så kollade han in mot mamma och morfar och sa: "Titta! Sara och Johan är där ute.." Haha.. ja.. det var riktigt kul faktiskt. Han blev överraskad. Tågresan gick väl sisådär.. jag slapp åtminstone illamående men ryggen tyckte inte riktigt om de hårda sängarna.. tur att det bara var en natt. När vi väl var framme i Stockholm på torsdagmorgon så var vi ganska trötta. Alla utom mamma då.. men hon ÄLSKAR verkligen att åka tåg.. hon skulle kunna åka fram och tillbaka till Stockholm bara för att hon tycker så mycket om att åka tåg. :)
Vi mötte i alla fall upp Patrik på T-centralen och sen åkte vi till vandrarhemmet som vi skulle bo på. (Fridhemsplans vandrarhem, Jag kan verkligen rekomendera det vandrarhemmet alltså. Det är så himla fint och har jätte härliga sängar). Vi kunde ju inte checka in direkt men vi fick lämna våra väskor i deras boxar som de har. Sen blev det bara lite shopping på daglivs där morbror Patrik jobbar. När vi väl fått checka in på rummen så vilade jag och Johan i ca två timmar.. åh så skönt det var. Torsdagen blev ganska lugn vilket var skönt. Då kloockan blev halv tio "gick jag och Johan isäng".. sa vi till pappa.. det vi egentligen gjorde var att vi åkte till T-centralen för att hämta Dennis och Håkan som kom från med tåget från Östersund. De var framme vid halv elva och då var de hungriga så vi käkade på MAX. Det var gott. :)
Pappa blev nog ganska överraskad när vi sen kom tillbaka till mamma och pappas rum och hade med oss Dennis och Håkan. :)
Jag måste ju säga det att, tur att pappa är ganska lättlurad.. Innan jag och Johan klev på tåget så hade mamma sagt att hon hyrt hela kupén (sex liggplatser) till bara de tre därför att det blev billigare så.. och sen så hade de ju ett fyrbäddsrum vilket mamma sa berodde på att det var det enda som fanns över.. men jag och Johan hade ju ett dubbelrum. Haha.. jaja.. som sagt.. tur att pappa är lättlurad. :)
På fredagen hade vi sovmorgon. Så vi käkade lunch på vandrarhemmet och sen åkte vi ut till Globen där jag, Johan och pappa åkte upp i "SkyView - on top of the globe". Den där grejen som åker upp på taket på globen. Det var synd att det var så dimmigt precis när vi åkte upp. Men det var fint ändå. Det skulle ju förstås ha varit roligt om någon hade kunnat peka på vad det var man såg. I alla fall.. när vi väl var nöjda på loben så åkte vi till Kista då vi skulle uppsöka affären "NeyYorker". Det är en super affär alltså. Det är snygga kläder och billigt! Den affären gillar vi. Det blev som bara en snabbis i Kista då klockan blev så mycket innan vi kom oss iväg (vi hade för lång sovmorgon). på kvällen åt vi Taccos med morbror.
På lördagen åkte vi ut till Naturhistoriska mussét och Cosmonova. Det var trevligt och faktiskt inte så jätte mycket folk. På Cosmonova var det lite för mycket folk då det var fullsatt men det gick ju bra ändå. Vi såg en 3D bio som hette "Sea Monsters" och den räckte i 45 minuter. Det var väl en helt OK film men ja.. jag vet inte. Skulle nog kanske ha velat se nån annan film men Cosmonva är ju rätt så häftigt. Mamma tyckte att det var lite jobbigt när det var så "brant" där vi skulle sitta. Hon fick ju nästan svindel. :)
När filmen där var slut så skyndade jag och Johan oss till Cirkus där vi skulle se "We Will Rock You - the queen musical". Johan tyckte att den var super bra och Jag tyckte också att den var bra. Jag älskar ju musikaler. Om jag kunde sjunga, dansa och spela teater så skulle jag vilja vara med i musikaler. :) Då musikalen var slut var det dags för middag så jag och Johan började promenera in mot stan (Östermalm/Karlaplan) för att se om vi kanske kunde hitta nåt bra ställe att käka gott på.. Det fanns många ställen men ingenting som kändes riktigt lockande plus att allt såg svindyrt ut. Varenda affär såg dyr ut.. så vi bestämde oss för att åka tillbaka till fridhemsplan och köpa nåt på daglivs som vi kunde ta med till hotellet. Det blev kyckling, revbensspjäll och potatis.. nu var vi lite (mycket) virriga så vi glömde att ta med potatisen som tjejen på affären hade gjort i ordning åt oss.. men det gick ju bra ändå.. vi hann ju aldrig betala för potatisen men jaja.. :)
När jag och Johan hade ätit färdigt så åkte vi till morbror Patrik och morfar i Rissne. Där fikade vi och hade det trevligt innan vi åkte hem till vandrarhemmet igen.
På söndagen packade vi ihop alla grejer och dumpade de i ett skåp på T-centralen sen åkte vi ut till gamla stan med Patrik och Tobias. Jag köpte en present till Emelie (kan inte säga vad för hon kanske läser) och sen blev det int så mycket mer än det.. när vi varit på gamla stan färdigt åkte vi till T-centralen och tig en fika med Tobias syster.. sen åkte Dennis och Håkan hem till Järpen och vi andra gick in till plattan/sergels torg.. men det blev också en snabbis där för affärerna skulle precis börja stänga. Det kanske var lika bra det för jag ska ju på Ikea nu i oktober och då kommer jag behöva mina pengar.. :) haha.
När vi var nöjda på plattan så var vi in en snabbis på Åhlens som finns där i närheten. Vi var på barnavdelningen och kläderma som de hade.. !"#¤%¤& så dyrt! Jag hittade en jätte söt overall.. men då jag såg vad den kostade så var den inte alls lika söt längre.. vem köper en overall till en bebis för 750 kr?! En bebis växer ju så himla fort.. det känns som att det är lite väl onödigt att lägga så mycket pengar på en overall som bebisen kanske kan ha i typ en månad (nu kanske jag överdrev men i alla fall..). jaja.. folk får ju förstås göra som de vill.. jag köpte ju en katt för 7000.. hm.. hur klokt var det då? :D
I alla fall så käkade vi på en jätte god restaurang sen innan vi skulle åka med tåget hem och det var super gott. Jag åt ceasarsallad och det var riktigt gott.. förutom krutongerna.. de var ingen höjdare alltså.. usch. Tur att det inte var så mycket krutonger.
Tågresan hem gick ungefär som på ditresan.. sisådär.. lite halvkass sömn då sängarna är som att ligga på en betongplatta typ.. plus att vi hamnade bland ett hockeygäng med killar i 15-20 årsåldern som inte alls förstod att det var fler folk på tåget.. de levde om massor.. de skrek och spleade hög musik och ja.. jag vet inte allt mest vad de gjorde. Vi kom i alla fall till Umeå tillslut. Den här gången stannade inte tåget i Vännäs utan bara i Umeå så jag och johan fick åka buss till Vännäs och hämta bilen där. Ganska onödigt men men.. sånt är livet.
Jag skjutsade Johan på skolan och sen åkte på Ica MAXI för att se om det fanns nån billig jacka som jag rymmer magen i.. men jag hittade ingen.. det blev istället mat. :)
Sen åkte jag på skolan och hömta Johan och då var väl klockan runt 11 så vi skyndade oss hem och jag fikade och Johan duschade sen gick vi och vilade en stund.. det var härligt! :)

-----------------

Barnmorskebesök!
Ja.. vi var ju hos barnmorskan igår och det gick kanon bra.
Mitt järnvärde fortsätter att ligga bra och jag fortsätter äta järntabletter. Jag hade bara gått upp 1-2 kg, kom inte ihåg hur mycket jag vägde sist. Johan låg på samma som sist så nu väger jag mer än han. Haha. Kissprovet var bra.. och den här gången tog hon även blodprov i armen och jag tyckte att det gjorde ont den här gången också men nu behövde hon bara sticka mig en gång. :) Sf-måttet låg idag på 29 vilket följer kurvan perfekt.. vi låg pyttelite ovanför medelkurvan men kurvan var jämn vilket är toppen! :) Sen fick vi ju förstås höra bebisens hjärtljud och wow alltså.. igår hördes det jätte väl! Det var häftigt.. tänk att det är min och Johans bebis som ligger där i min mage.. helt otroligt.. det är så häftigt! Åh vad jag längtar efter att få se den lilla krabban (som Johan så fint kallade bebisen för ett tag sen). :D
Allt såg i alla fall bra ut hos barnis så det kändes ju skönt!

Jag måste erkänna att nu börjar jag faktiskt gruva mig på riktigt inför förlossningen.. tänk om jag får panik.. då blir det ju inge bra.. och tänk om jag spricker jätte mycket.. eller tänk om det tar jätte många timmar.. typ 33 timmar.. eller om de måste klippa, eller om det blir kejsarsnitt.. eller att jag vill ha bedövning.. epiduralbedövning.. usch och fy vad jag inte tycker om sprutor alltså.. det är mycket roligare att sticka nålen i nån annan.. Nää.. nu borde jag gå i säng..
Förresten.. det gick väl ganska bra att jobba idag.. Jag började ju 7 och slutade kl 18.. En lång dag som inte var speciellt skonsam för ryggen men jag ska nog kunna stå ut de få passen som jag har kvar.. är ju ledig imorgon och sen jobbar jag dag på fredag (7-18). På måndag är det planeringsdag så då ska vi bara planera och tisdag vet jag inte riktigt.. jag har nån konstig tur.. måste se om jag verkligen ska jobba så.. sen jobbar jag kväll (15-21) fredag, lördag och söndag och sen två nätter på det och sen är jag lediG! Härligt va? :)

Just ja.. jag skulle sova.. Vi hörs!
ps. ursäkta om det är rörigt i min text men det är för att jag är för trött. :)

5 kommentarer:

Annika sa...

Det låter som om ni har haft en bra Stockholmsresa. Det enda jag blir liiiiite orolig över är att ni hade ärenden att uträtta på plattan.... Låter inte bra :-)

Ha det så gott och bit ihop de sista jobbardagarna. Sen blir det bara att ta hand om dig själv och fixa hemma.

Du får baka en massa godis och stoppa i frysen så att du har nåt gott att bjuda på när alla bebisbesökare kommer. När en av mina kompisar fick sina tvillingar så var hon såååå stressad över att både hennes föräldrar, pappans föräldrar och syskon skulle komma i omgångar på en gång när hon kom hem. (Alla deras släktingar bor i södra sverige så det blir att de bor hos dem när de kommer. )

Nån dag innan hennes planerade snitt så åkte jag dit med en massa som jag bakat och haft i min frys å då lättade i alla fall den bördan. Hon jobbade in i det sista så hon hann/orkade inte fixa med sånt där. Det där pratar både hon och hennes föräldrar fortfarande om så det var nog en bra överraskning. Jag bor ju lite långt bort, men eftersom du är ledig så länge så kanske du hinner fixa nåt :-)

Nu blev det långt, men det var ju så länge sen så jag måste få retas lite med dig. Jag vill ju att du ska hålla dig alert och inte slappna av alltför mycket så lite retning passar bra. Hahaha.

Nu ska jag skriva ihop lite instruktioner om hur man gör en del av de saker jag gör i mitt jobb för jag har fått en ny roll och då gäller det ju att ha lite koll på vad det är jag har pysslat med egentligen. Ska bli skoj att testa nåt nytt för nu har jag jobbat med samma länge och mitt nya jobb är nåt som inte finns idag så där kommer jag att få hjälpa till med att utforma tjänsten.

Nattinatti och hälsa Lill-Johan åxå.

Kramiz

Sara sa...

Jo, vi hade det bra i Stockholm och det var ju dessutom så himla bra väder. :)
Haha.. ja det borde du vara. ;)

Ja gu vad det ska bli skönt att bara få vara hemma och förbereda för bebisen. Jag har faktiskt redan börjat baka lite grann.. men ja.. vi får väl se om nån ids komma "ändå" till Umeå.. det är ju sååå långt. Haha.
Du är så snäll Annika. Du kan ju baka till oss.. vi kan ta hem det nu när vi kommer till Sundsvall nästa helg (15-17/10). ;) haha

Ja det är ju kul att se att du fortfarande tittar in här lite då och då. :)

Ojdå.. det lät ju spännande! Lycka till! :)
Jag ska hälsa till Johan.

Kram Kram!

Namárië sa...

Jeezuz vilket långt inlägg ;) Men jag överlevde hela och det var både roligt och intressant att läsa eftersom jag känner igen ställena du skrev om :)
Om ni ska åka tåg någon fler gång kan jag verkligen rekommendera sovkupéerna! Visserligen dyrare med SÅ mycket skönare eftersom de har riktiga madrasser och sköna sängkläder. Vissa av kupéerna har dessutom toalett, vilket var skönt när jag rest ensam med William.
Gruvade mig också en del för förlossningen, vilket borde vara ganska naturligt :) Satte mig och skrev ett "Förlossningsbrev" som jag tänkt lämna till personalen, där jag skrev vilken bedövning jag önskade, att jag ville att Daniel skulle hålla sig vid huvudändan och att han ville klippa navelsträngen, m.m. Många skriver tydligen såna och det är säkert bra för personalen att ha ett "facit" eftersom det hinner passera flera olika personal innan allt är klart. Men nu blev det ju kejsarsnitt, så jag lämnade aldrig över brevet :) Kram!

Jossan sa...

Jag läste också hela! ;) Det är kul att läsa om vad du gör om dagarna =) Låter som ni har haft härliga dagar! :D

Sara sa...

Jenny Lu: Ja visst var det långt.. haha. Blev förvånad när jag skrivit allt och insåg hur långt det blev. Kul i alla fall att ni orkar läsa för jag är ju inte världens bästa på att formulera mig. :)
Jo det är ju mycket bekvämare med sovkupé,det får bli nästa gång för nog blir det fler gånger till storstan.

Ja, jag ska nog också skriva nå förlossningsbrev.. vet bara inte hur det ska se ut.. skulle vilja se nå förslag på ett förlossningsbrev.. finns säkert på google. Det är säkert skönt för personalen också om man har skrivit ett sånt brev. Kram

Josefine: Kul att nån tycker om att läsa om mina dagar.. haha. :D