onsdag 15 september 2010

V.28

Kroppen:
Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet:
Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

6 kommentarer:

Jossan sa...

Oj, vad tiden går! :) Redan flera veckor sen jag träffade dig! :( Kommer det någon bild på gomagen snart? ;)

Sara sa...

Ja visst går tiden fort! Men jag och Johan har pratat om att åka till Sundsvall i oktober typ den 15. :)
Just ja.. bild på magen skulle jag kanske kunna fixa nu inatt.. :D

Jossan sa...

Okej. Ska ni gå på IKEA o så då eller? :) Skulle ju vara kul om vi kunde ses då en sväng!

Sara sa...

Jo tanken var att vi skulle på IKEA! :D
Ja det vore jätte kul om vi skulle kunna ses. Det kan hända att vi ska till Haparanda (då en kompis precis har flyttat till Luleå) och gå på IKEA där men i så fall funderar jag på att åka ner till Sundsvall ändå och träffa dig.. och kanske vara om på skolan och träffa Jenny, Ida och de. Jag hör av mig när jag vet hur det blir! :)

Jossan sa...

Okej. Men då kan jag kanske också följa med till skolan? Om jag är ledig och så... Men vi kan ju höras om det som sagt :)

Sara sa...

Ja precis.. Det vore ju skoj om vi kunde gå dit tillsammans. :D
Som sagt.. vi får höras hur det blir. :)