fredag 3 december 2010

Håller på

Ja.. jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Har ju massor jag skulle kunna skriva om.. Trots att vi knappt gör nånting på dagarna så känns det ändå som att jag inte hinner sitta vid datorn. Konstigt nog... för Emil äter, bajsar och sover ---> Än så länge. :)

-------

Jag har börjat skriva på förlossningsberättelsen men det är ju hemskt hur fort man börjar glömma! Så den ska jag försöka skynda mig att bli färdig med.

----------

Vi fick ju åka hem från bb i lördags. Det kan jag säga var otroligt skönt! Det var härligt att vara kvar på bb för där fick man hjälp bara man plingade på den röda knappen. :) Och tack och lov att vi var kvar på bb när Emil höll på skrämma livet ur sina föräldrar och mormor och morfar.
vi hade besök av mina föräldrar så vi satt och pratade medans Emil låg på sängen (på rygg) och sov. Helt plötsligt så vaknar Emil till och spyr. Han hade mycket fostervatten i lungorna så det var fostervatten han spydde och fostervatten är jätte segt och tjockt. Emil kunde inte få upp det där så när han försökte dra in luft gick det inte.. han blev jätte blå i ansiktet.. jag försökte akutlarma men det fungerade inte.. jag tryckte nog fel.. jag sprang ut i korridoren och skrek på hjälp. Då kom det två kvinnor och sprang.. de tog med sig Emil till akutrummet och han kunde då andas tillslut! Tack och lov! Fy tusan så hemskt! Det är det värsta jag har varit med om. Sen dess har han legat på sidan.. för vi blev så rädda! Men nu spyr han ju bara tissemjölk och det är ju lite bättre. :)
Jo.. vi fick ju som sagt åka hem från BB i lördags men precis när vi skulle åka hem så säger de att "visst ser han lite gul ut?" ehm.. jaha.. ja.. det kanske han gör.. så de tar ett sånt där billirubin test (ett test för att se om han har gulsot). Det visar 227 och det är inte nog högt för att han ska få sola (gränsen är 350 så han var ju ganska långt ifrån). Men däremot så måste vi komma in på söndag för att se så det inte har stigit.
På söndag åker vi tillbaka för att ta ett nytt test och då har det stigit till 320. De tycker det har stigit med så mycket på så kort tid att de ordinerar en solning. Det innebär att vi ska sova på sjukhuset en natt till.. synd bara att vi inte hade tänkt på att det kanske kunde bli så och därför hade vi inte med oss några nattkläder eller så. Hm.. typiskt! Jaja.. Emil får lägga sig och sola direkt och pappa får stanna med Emil medans mamma åker hem och hämtar lite extra kläder och så.
Emil solar hela natten och vi får åka hem dagen efter då testet visade 241. Men vi måste komma tillbaka på tisdagen för ett nytt test. På tisdag visar testet 286 (!) men det kunde visst vara så att det stiger igen efter solning och sen sjunker det.. så i onsdags var vi in på sjukhuset för ett sista test som visade att det hade sjunkit till 240. Det var skönt för nu slipper vi åka in varje dag och kolla om det blivit bra. Nu ska vi bara hålla koll så han inte blir dålig.
Men hittills har det bara blivit bättre. Han äter mycket bättre från tissen. Jag har haft lite problem med amningen då Emil inte tar ett ordentligt tag om tissevårtan. Men nu har det blivit riktigt bra faktiskt. Förmodligen är det för att han har blivit mycket piggare. :)
Sen så måste jag bara säga att jag känner mig som värsta mjölkkossan! Jag har massor med mjölk så han behöver då inte svälta. Han vägde ju 3395 gram när han föddes och när vi åkte hem hade han gått ner till 3275 gram vilket inte är speciellt mycket men i alla fall.. när vi sen vägde han i onsdags då vägde han hela 3409 gram! Han har redan passerat sin födelsevikt. Våran lillgrabb. :) Han äter så bra.

----------------

Ja.. jag skulle kunna fortsätta skriva men det får bli sen.. nu ska vi äta. :)

Ha en bra kväll och helg!

3 kommentarer:

Phanto sa...

Oj va hemskt med spyan men tur att allt gick bra!!

Härligt att det verkar gå bra för er! Jag önskar jag kunde komma förbi nån dag och se lillsparveln men jag vill bli frisk först!!

och jag vill läsa mera, mera och mera! Har funderat på att ringa nån dag men vet inte riktigt hur ni har det med tid! Men jag försöker nån dag!

Kram
/ Ida

Namárië sa...

Instämmer med Ida. Vad otäckt med fostervattnet!
Amning är en hel vetenskap i början. Och ont gör det! Det var inget man hade koll på innan direkt :)
Hoppas allt fortsätter gå bra för er! Känner igen det där med att inte ha tid för datorn :) Kramar

SandraLindahl sa...

Nu vill vi ha förlossningsberättelse :) Är sååå nyfiken :D Hoppas ni njuter för fulla muggar :) Själv har jag BF idag och ingen bebis än sålänge :P