fredag 25 februari 2011

Föräldragrupp

Den här bilden tog jag på mamma/mormor och Emil när Håkan (lillebror) hade svalt bensin och det luktade bensin i hela huset. Jag tyckte inte att det kändes bra att ha lilleman där uppe för det luktade så mycket. Därför gick jag ner i källaren och satt där.. men då kom mamma ner och sa att hon kunde ligga och mysa med Emil en stund.. när jag kom ner en stund senare så sov de båda två. :)

------------------------------------------------------------------

Vi var på föräldraträff igår. Vi pratade om smakportioner, alkohol och hur det känns att vara föräldrar, om vi har börjat känna igen barnens olika gråt och vad som har hänt sen förra gången vi var på föräldraträff. Det var Emil och två tjejer där plus vi föräldrar förstås. Oj, vad Emil spanade in tejerna alltså. Lovis och Märta heter de.
Jag och Johan hade gjort nånting dumt... vi glömde ta med oss en tutte till lilleman. Tack och lov så gick det ganska bra ändå. Han var lite gnällig för jag tror att han var väldigt trött men det gick som sagt bra ändå. :) Det kunde ha blivit riktigt jobbigt. Haha. Måste lägga i en extra tutte i skötväskan. Alltid bra att ha! :)
Men i alla fall, det var kul att träffas. Det är så kul att se de andra barnen hur de utvecklas. Det är svårt att se på sitt egna barn i och med att man är med han hela tiden. Det blir som annars att se de andras barn eftersom man ser de så sällan.
Vi fick se en film om hur man kan göra egen mat till barnen. Jag hoppas att jag och Johan ska orka göra egen mat. Det ser så mycket godare ut plus att jag tror att det kan vara lite roligt. Då får jag nånting att göra på dagarna.. hur jag nu hade tänkt hinna med det också.. hm..
Sen pratade vi ju också lite grann om det här med barn och alkohol. BVC-sköterskan ställde lite frågor, t.ex
  • Är det fel att använda alkohol?
  • Är det Ok att ha med barnen är med på fest? Är det OK att föräldrar är berusade tillsammans med sina barn?
  • Skulle du lämna ditt barn till en onykter barnvakt?
  • Hur påverkas vi av alkohol? Är det skillnad på män och kvinnor? Var går gränsen för vad som är OK?
  • Hur upplever barnen det när föräldrar dricker alkohol? Otryggt? Skrämmande? spännande? Spelar barnens ålder någon roll?
  • Har du några egna minnen av alkohol från din barndom?
  • Kan du påverka barnens blivande alkoholvanor?
Ja, det här var några av frågorna som vi pratade om. Jag som är nykterist tycker ju att man lika gärna skulle kunna dricka cocoa-cola, fanta, sprite eller liknande på en fest. Men nu är det ju tyvärr inte så. Visst kan man få ta sig ett vinglas eller en öl nån gång då och då men det får inte bli för ofta. Jag tror att man kan ha med sig barnen (då menar jag spädbarn, större barn tycker jag man kan skaffa barnvakt till) på en fest om man inte blir så många där, om man vet vilka folket är och om de bara dricker lite grann. Men om det nu ska vara en super duper fest så ska ju barnen självklart vara hemma. Ja.. det här med alkohol skulle man verkligen kunna diskutera mycket kring. Jag har många släktingar som har varit alkoholister och det är nog därför som jag själv är nykterist. Jag tycker inte att det är fel att dricka, bara jag slipper. :)

Nu borde jag gå i säng så jag och lilleman orkar stiga upp imorgon (idag) för att gå på öppna.

Sov gott!

Jag Älskar dig Per Johan Emil Alm och jag älskar dig också Gustav Emil Alexander! Ni är min favorit pojkar! :)
Texas är också min favorit pojke.. kattpojke. :D

Inga kommentarer: