lördag 17 december 2011

ENGELSKA MUFFINS

Kom precis på att jag lovat att lägga in receptet på det super goda brödet som jag har bakat några gånger. Tänk på att det tar lite tid för det här brödet att jäsa (ca 1 h 45 min) så det är ingenting du kan "tvär" göra men har du tid över så rekommenderar jag verkligen att testa. Det som är så bra är att du kan slänga brödet i frysen och sedan ta fram direkt från frysen till rosten. Super gott!



Till 24 muffins:

  • 20 gram jäst
  • 6 1/4 dl vatten, 37 grader
  • ca 14 dl vetemjöl special (går lika bra med vanligt mjöl)
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 2 tsk socker
  • 2 tsk salt
  • 1 msk smör
  • ca 1 dl rismjöl (jag brukar inte använda mig av det då jag inte har det hemma)

Så här gör du:

  • Lös upp jästen i ljummet vatten (37 grader). Blanda mjölet med bakpulver, socker och salt. Finfördela smöret i blandningen. Rör samman degspadet och tillsätt så mycket mjöl att du kan ta upp degen och knåda den. Knåda den smidig för hand i minst 10 minuter. 
  • Lägg degen i en oljad bunke, täck med plast och låt den jäsa i en timme. Stöt ner den med ett rejält knytnävsslag efter halva tiden, täck och jäs vidare. 
  • Dela degen i fyra delar och dela varje del i sex bitar. Rulla varje bit till en rund bulle. Täck med bakduk och låt dem vila på bakbordet i 10 minuter. 
  • Flytta över bullarna till två bakpappersark. Sikta rismjöl över bullarna, täck med handduk och lägg på två plåtar som tyngd, för att platta till bullarna. Jäs i ytterligare 30 minuter.
  • Värm ugnen så varmt det går. Förvärm en plåt i 10 minuter. Flytta över bakpappret med bullarna till den varma plåten och grädda i 5 minuter. Ta ut plåten, vänd bröden med en stekspade och grädda dem i 3-4 minuter till, så att även undersidan får färg.
  • låt bröden svalna på galler under bakduk och grädda nästa plåt på samma sätt.
  • Om det blir över bullar är det perfekt att frysa in bullarna i halvor, som du sedan kan ta direkt från frysen till brödrosten. 
De gånger som jag testat detta bröd har jag skippat rismjölet och istället haft i grahamsmjöl (ca 1 dl) och hade även i lite krossade linfrön vilket blir super gott och är väldigt bra för magen.

Receptet kommer från min absoluta favorit-recept-bok som ser ut så här:

Finns att köpa för 79 kr på adlibris.se 


Ja, det var det. Nu borde jag besöka sängen. Sov gott!


Inga kommentarer: