torsdag 1 november 2012

v.20+3

Nu är vi inne i v.21 och jag tycker fortfarande tiden går fort som attans. Vi var ju som jag berättade  på ultraljud i måndags och det är nog egentligen inte förrän nu som jag faktiskt börjar förstå att det är på riktigt, vi ska ha barn igen. Emil ska för tusan bli storebror! Hur spännande, läskigt och häftigt är inte det? :)

När jag satt på möte tidigare ikväll var bebisen igång igen, nu börjar det ju kännas riktigt tydligt. Jag kunde känna med handen utanpå också så nu är det nog inte länge kvar innan Johan kommer kunna känna han också, Åh vad det är mysigt! Nu börjar jag känna den där känslan som jag hela tiden hade när jag väntade Emil. Ja, det dröjde lite längre den här gången men nu äntligen är den här.. känslan av att bara vilja pussa och krama den lilla busen som gömmer sig i min magem nyfikenheten.. vem är det som bor där inne? pojke eller flicka? Är han/hon lik mig eller Johan? Eller kommer bebisen vara lik Emil kanske? Gud vad jag är nyfiken.. förhoppningsvis är det "bara" 19 veckor kvar.

På tal om det.. visst är ni sugna på att gissa?
släng iväg en kommentar om vilket kön det är, vad bebisen väger, hur lång den är och när ni tror att den kommer så gör jag en lista sen som jag kan fylla på! :)

Bebisen är enligt familjeliv beräknad till den 18 mars, enligt barnmorskan till 18 mars och enligt ultraljud 17 mars. Om det är till någon hjälp så var Emil beräknad till 15 december enligt familjeliv, 14 december enligt barnmorskan och 13 december enligt ultraljud men han bestämde sig för att komma redan i v.37+1 alltså den 24 november.

När vi var hos barnmorskan sist (i måndags) hade jag endast gått upp ett kilo (under hela graviditeten), blodtrycket låg på 110/70, mitt järnvärde låg på 112 så nu ska jag börja med nifferex och bebisens hjärta slog 144 slag/minut.

Så, vad tror ni? Bara att gissa på!

Tyvärr har jag ingen bild på magen att lägga upp men ni får tre andra istället.

Jag och Emil var ute och busade idag, vi gjorde gångar i snön sen jagade vi varandra, Han tyckte det var super kul. och om ni undrar varför grabben inte har några vantar så är det för att han verkligen ogillar sina handskar. Men vi var inte ute så länge och det var plusgrader så han var rätt varm om händerna ändå. :)

Nu jädrar är tapeterna inhandlade, nu ska de bara sättas upp! Spännande.. undrar om vi verkligen valde rätt.. det får vi förhoppningsvis snart se. Haha.

I tisdags när Johan var på skolan i Umeå och fixade några grejer så var jag inne en sväng på bokia och jag fastnade i Lennart Nilssons bok som heter livet. Jag är så sjukt fascinerad av alla hans bilder och den här fastnade jag för. Tänk vad det är fränt hur människokroppen är skapad.. och ser ni den här lilla bebisen? Visst ser han ut att ha det rätt så mysigt där inne? Jag tycker allt ser så mjukt och fluffigt ut. :)
Ibland skulle jag vilja fortsätta på sjuksköterskeutbildningen för att sedan kunna gå vidare till att bli barnmorska, jag tycker det är så häftigt och jag tror att det trots allt kan vara ett kul jobb. 



3 kommentarer:

sandra sa...

Tror du kommer få den 10 mars,en...hmm.. pojke, som kommer väga 3655 g och vara 52 lång :) Är lite osäker på om det blir en pojke eller flicka,men det lutar nog åt pojke ändå :) magkänslan säger att Emil kommer få en lillebror,så jag får väl gå på den då :P =)

Jossan sa...

14 mars föds en liten flicka, 51 cm lång och 3570 gram :)
Shit, det är inte så himla länge kvar alltså! :)

Sara sa...

Åh vad kul med era gissningar! :)
Ska bli spännande att se när och om det är en pojke eller flicka. Jag har verkligen ingen som helst aning. :)

Nej, jag vet jossan! Det går verkligen fort.. det var ju du som nyss hade en liten mage. :)