fredag 14 december 2012

I väntan på tåget

Jag sitter just nu på tågstationen och väntar på tåget som förhoppningsvis ska ta mig till Bastuträsk. Det ska gå 17.19 men vi vet ju alla hur det brukar sluta... Förmodligen är det försenat. Huvudsaken att jag kommer mig hem ikväll i alla fall.
När jag ändå sitter här och ingenting gör kan jag ju berätta om min första dag på det nya jobbet.
Jag skulle träffa den nya chefen kl 08.00 så just den här dagen var jag ute god tid. Kom till jobbet 15 minuter innan vi skulle träffas men hon var då där och inte upptagen. Jag trodde att vi skulle sitta ner tillsammans och diskutera vad som var tänkt när hur det hela skulle läggas upp men nej, jag fick välja jobbarkläder och sen visade hon mig ner till den avdelning jag ska jobba på. Det jag möts av får mig genast att vilja gå hem igen. En äldre karl och en äldre kvinna är de jag ska jobba med och som vanligt på såna här ställen har inte de två fått veta att jag ska vara där vilket chefen tycker var konstigt för hon hade berättat men tydligen hade informationen inte nått alla. Hon beklagade detta och sen lämnade hon mig där på avdelningen.
Det första karln säger är "men du har ju jobbat med det här förut kan gå in till hen och hjälpa. Hen kan säga vad han behöver hjälp med..."
Det första jag får höra när jag kommer in är "jaha, du är ny här!? Det är ju ny personal hela tiden och aldrig ser man till er!!" hen var inte så nöjd kan man säga. Men vi lyckades tillslut så hen fick komma ut och äta frukost.
Jag tyckte det var jobbigt att inte få ha nån speciell person att gå med för de som jobbade verkade inte alls speciellt sugna på att gå mig i släptåg och jag fick fråga om precis allting. Det var som att de trodde att jag kunde allt bara för att jag jobbat med det här tidigare. Det mesta är ju väldigt likt men alla människor vi hjälper är ju olika och det är det som är svårt.
När jag senare under dagen gick upp för att prata med chefen så frågade hon hur det gick och jag svarade precis som det kändes, att det var jobbigt att inte ha nån att gå med bland annat. Kl 12 började det en tjej som fick den stora äran att vara min inskolare resten av dagen. Det gick hur bra som helst sen jag fick någon att gå med.
Idag har det faktiskt känts riktigt bra, jag har fått roa mig själv och det här gått bra.
Ska jag våga hoppas att tåget är i tid? Måste gå ner i så fall!
Ha en toppen bra helg!

2 kommentarer:

sandra sa...

Nja det känns väl sådär,känns som om man bara ''står ut'' just nu,men förhoppningsvis klarar jag av att amma 2 veckor till :)

Emelie sa...

Så kul att läsa när man känner igen ställena!
Min sambo är ju från skellefteå!
Och har sin släkt där så vi är där på somrarna, och vid jul/nyår!

Ja det är lite tufft att man kan pricka in exakt samma födelsedags datum ;)