söndag 3 februari 2013

Hudiksvall

Jag och Emil åkte till Umeå i söndags och sov en natt hos min morbror, "tidigt" på måndag morgon steg vi upp och gjorde oss redo för att åka till tågstationen där en kompis skulle ta bilen så vi slapp ha den ståendes på tågstationen i fyra dagar. Vi kom till tågstationen ca 20 minuter innan tåget skulle avgå och vet ni vad? Tåget var i tid! Emil tyckte det var jätte spännande när vi stod där inne och väntade så vi gick ut så han skulle se tåget när det kom. "Kåge kooom" ropade han flera gånger när tåget äntligen dök upp.

När vi äntligen kom till Umeå och hade parkerat på gästparkeringen pekar Emil på husvagnen  som står där och säger "mamma Emi bo dä". Hm.. nja.. jag tyckte vi skulle gå in hos Patric och sova där istället. :)


Josefine hjälpte oss in med barnvagnen på tåget och det gick väldigt smidigt alltihop. Jag och Emil vinkade av Josefine sen letade vi åt våra sittplatser. Vi hade så tur att vi fick sitta vid ett bord och dessutom satt vi själva där ändå ner till Sundsvall där det hoppade på en familj (mamma, pappa, tre stora pojkar i 10 års åldern plus en nyfödd). Nu skulle vi ju tack och lov snart kliva av så det gick ju bra.
Emil satt snällt hela vägen, klart att han rörde en del på sig men inte längre bort än till stolen bakom oss där det var tomt hela vägen. Han kröp en del under bordet och pratade en hel massa men mest om att "mamma å Emi gåk kååg ti Huddihang". Ja, det var en trevlig resa faktiskt. När vi tillslut anlände till Hudiksvall fick vi hjälp av tågvärden att ta ut vagnen och väskan och där stod nästa Josefine och väntade på oss. Så himla härligt det var att äntligen vara framme och att få träffa Josefine. Vi kom fram till att det var ganska precis sex månader sen vi senast sågs! Det som är så himla kul med henne är att även fast vi knappt träffats på jätte länge så känns det ändå som att vi sågs senast igår.

Fikapaus på tåget! 

"Emi gåk Gickens goool"


Eftersom Sixten blivit så stor sen vi såg honom senast hade de hunnit byta till en större stol och Emil kunde därför åka i hans stol, "Emi gåk Gickens goool" fick vi höra hela vägen hem till Jossan. Väl hemma stod Sixten och hans pappa i fönstret och väntade på oss. Jisses vad han har blivit stor, men klart att det är lite skillnad på en fem veckors bebis och en 7 månaders bebis. Galet söt är han, mörkt hår och mörka ögon med super fina ögonfransar som ser ut att vara böjda med en sån där sminkgrej. Ja.. om jag får tillåtelse av Josefine ska jag se om jag kan hitta nån riktigt super fin bild och lägga upp.

Till middag bjöd Jossan på en super god och enkel kyckling (skivad kycklingfilé i ugn med philadelphiaost, tomatskivor och lite fetaost ovanpå) och såklart ris till. Galet gott var det! Ska prova göra det här hemma också. Sen fick våra buspojkar bada tillsammans och det blev då väldigt populärt från Emils sida. Han har pratat om att "Emil Gicken gaga". Det märks dock att Sixten gått på babysim då han inte alls reagerar på när han får vatten i ögonen utan han sitter och plaskar och det skvätter vatten i ögonen utan att ens blinka ungefär. Medan Emil sitter och blundar och vrider på huvudet för att slippa vattnet. Söta var de i alla fall!

Nattningen gick väl sådär.. Emil somnade efter en timmes nattning om jag inte minns fel och sen somnade jag också så det blev ingen film för oss den kvällen. Jag vaknade ju dock efter en stund men det blev ändå lite för sent så vi tittade bara på tv och pratade istället. Det var trevligt det också!

På tisdag bestämde vi oss för att besöka buspalatset, detta blev väldigt populärt! Jag gillade också att man kunde se hela leklandet så jag vågade släppa Emil själv utan att vara speciellt rädd, jag kunde ju se vart han var hela tiden. Sen var det så lite folk också, det var vi och två mammor till plus deras två småtjejor (kanske 1,5 år). De höll ju mest bara till i småbarnsdelen så det var ju toppen! Vi åt lunch och fikade sen var det dags för grabbarna att sova en stund så vi packade ner de i varsin vagn och promenerade hemåt. De slocknade väldigt fort!

En nöjd kille som får leka i bollhavet...

...hoppa i hoppborgen...
..och åka rutschkana. 


Till middag blev det taccos! Sixten tyckte vi var tråkiga som skulle äta precis när han ville bli buren så han fick roa sig med lite avocado som han mosade och kände på, sen kladdade han ut allt på det fina vita bordet så det istället blev ett fint grönt bord. Han var då nöjd i alla fall. Sen fick grabbarna bada igen så jag passade på att stöka bort under tiden Jossan höll koll på badankorna.

Emil somnade bättre den här natten så jag och Jossan kunde mysa, prata och äta onyttigheter ifred! Det gillas alltid, både prat och onyttigheter alltså!

På onsdag hade vi planerat att vi skulle gå in till stan och kolla läget men då vi steg upp snöade det lapphandskar plus att det var 3 plusgrader så vi bestämde oss för att ta det lugnt och se om det skulle avta. Då vi ätit lunch hade det slutat snöa och solen tittade fram så vi klädde på oss och gick in till stan. Det var en riktigt härlig promenad och grabbarna somnade såklart gott i vagnarna. Vi hade egentligen inget speciellt ärende så vi strosade mest på och kollade på all rea som fanns. Det blev dock ingen märkvärdig shopping för någon av oss. Emil fick jag väcka när han sovit i ca 40 minuter, ville så gärna att han skulle somna i tid på kvällen. När han vaknat bestämde vi oss för att ta en fika och sen bege oss hemåt. Vi tog dock bussen hem då det är så mycket uppför på tillbaka vägen. Emil hade inget emot att åka buss! "Emi gåk gusch!" "Emi Gicken gåk gusch!"... och så vidare. Han blev dock "gessen" när vi var tvungna att kliva av, han ville åka buss ännu längre.. ändå till "faffa". Nej tack säger jag, började ju må illa av den lilla biten vi åkte nu.

Alla dessa ankor träffade vi precis innan vi kom in till stan. De var inte ett dugg rädda, nästan så man körde över de med barnvagnen. 

Till middag den här dagen blev det broccolisoppa och vitlöksbröd. Gott och enkelt! Grabbarna fick bada även den här kvällen men det blev efter att "Gickens mommo" åkt hem. Vi fick besök av Jossans mamma en sväng men det blev som bara en snabbis, hon ville kolla hur stor Emil blivit sen sist plus att hon såklart skulle pussa lite på Sixten. :)

Båda grabbarna somnade snabbt och i tid den här kvällen så det var härligt. Vi hann prata en massa även den här kvällen men vi hann också se ett avsnitt av familjen annorlunda, fy tusan för att ha typ 10 barn! Hur hinner man med och hur orkar man?! Jag tycker det är jätte viktigt med egentid men det kan man ju fetglömma om man har så många barn känns det som. Jaja, det är ju rätt underhållande att titta på för sen kan man njuta av att, än så länge, bara ha ett barn. :)

I alla fall så var det nu torsdag och dags att åka hem till Norsjö. Tåget skulle gå kl 09:01 så det var bara att ställa klockan och stiga upp, klä på oss, packa ihop alla saker, fika och sen åka iväg. Emil gav Sixten en puss och en kram innan vi åkte! Han har varit så himla gullig mot Sixten de här dagarna, han har pratat och gullat med honom flera gånger. Han sjöng till och med för honom, dock verkade inte Sixten uppskatta det så mycket men det var väldigt gulligt. Hoppas han kommer tycka det blir lika kul att ha ett syskon, haha.
Tåget var i tid även den här gången och vi fick hjälp av Jossan att kliva på så det gick ju himla smidigt även den här gången. Jag hade ju gruvat mig massor för av- och påstigningen av tåget då jag skulle ha både Emil, en vagn och en stor väska men när man har hjälp går det ju smidigt och enkelt. Vi vinkade av Josefine och gick sen till våra platser. Den här gången hade vi inte lika tur att vi fick sitta vid ett bord men det gick riktigt bra ändå.
Emil tyckte det var kul att åka tåg även den här gången men han var ännu lugnare nu, satt nästan enbart i sin stol och kollade på plattan eller ut genom fönstret. Han är så rolig för varje gång tåget stannade trodde han att tåget fick slut ström, "kåge guk köm". Han har ju ett batteridrivet tåg här hemma och det tåget får slut ström ganska ofta så Emil brukar få hjälpa till att byta batteri på det. I alla fall så gick resan riktigt bra!

"kåge kooom!"

Här sitter vi i tåget och Emil spanar in tåget mittemot. 


Avstigningen av tåget gick dock inte riktigt lika bra den här gången men det kommer jag nog skriva om i ett eget inlägg OM jag ens ska skriva om det. Vi får se hur det blir med det helt enkelt.

När vi väl kommit oss av tåget gick vi upp till serveringen och köpte lunch sen körde vi direkt hem till Norsjö. Emil somnade innan vi ens hunnit till första rödljuset, alltså kanske 2-3 minuter efter att vi satt oss i bilen! Han var trött och det var även jag med så mitt första stopp blev redan efter 20 minuter, kom på att jag hade en godispåse liggandes i väskan så jag rotade fram den. Det smakade inte alls gott men tryckte ändå i mig allt för att orka hålla mig vaken hela vägen hem. Emil vaknade efter ca en och en halv timme så det blev bra för ungefär då tog min godispåse slut, då kunde jag och Emil sitta och prata istället. Vi såg ett gäng med renar och tre älgar på halvtimmen det tog att köra efter att Emil vaknat.

Här käkar vi lunch, det blev lasagne men Emil var inte speciellt sugen. Han drack mest bara vatten. 

Renar!
Det här är dock en bild från ett annat tillfälle när vi åkte till Umeå. 


Jag kan bara säga att BORTA BRA MEN HEMMA BÄST! Oj så skönt det kändes att komma hem, nu ska jag inte åka iväg på några längre resor förrän bebisen är ute. Jag ska försöka njuta den sista tiden och göra i ordning inför bebisen, jag ska boa helt enkelt!

För övrigt så blev det få bilder tagna i Hudik och de få bilderna jag tog blev inga direkta superbilder men de får duga. Vissa av dessa bilder är dessutom fotade med min mobil och då är det inte konstigt att de är dåliga. Jaja, hellre dåliga bilder än inga alls! :)



1 kommentar:

Jossan sa...

Det är helt okej med mig om du vill lägga upp bilder på Sixten :)

Var så trevligt att ha er här! :)
Och jag håller verkligen med om att det känns som det var igår vi träffades även om det egentligen gått 6 månader!


Förstår att det var skönt att komma hem! Ni har ju varit utepå mycket senaste veckorna!
Håll dig hemma och vila nu :)