torsdag 17 april 2014

Koh Samet

Igår var det dagen då jag checkade ut från tryggheten. Klockan 09:00 hämtade mim kunds sambo upp mig på mitt hotell och vi åkte hem till de där jag fick säga adjö till alla, det kändes väldigt sorgligt faktiskt men samtidigt kändes det som att jag snart är hemma hos familjen igen och det är ju ännu bättre!
 
Även om vi körde fort så kan jag tycka att det var ännu värre med bilar som denna.
Folk på flaket och chauffören kör 100 km/h!

Då klockan var 10:00 kom taxin som skulle ta mig hela vägen till en fiskeby som jag tror heter Ban Phe. Det är därifrån man sedan tar sig med båt till ön Koh Samet.
Taxiresan var väldigt spännande,  han körde väldigt fort. Jag såg att han var uppe i 150 km/h en gång!! Och inte nog med att han körde väldigt fort, han körde dessutom väldigt nära andra bilar så skulle framförvarande bil behöva göra en hård inbromsning så skulle min chaufför inte ha en chans att hinna stanna. Huvva! Vi stannade många gånger för kisspaus och vi stannde även för att äta lunch och jag blev bjuden på lunch av han och hans flickvän. 

När vi då äntligen hittat till denna by trodde de att jag skulle stanna på hotell i byn en natt innn jag skulle åka över till ön men det var ju inte tanken då jag redan bokat hotell på ön från den 16/4. Jag försökte förklara det för de men det slutade med att de ringde till min kunds sambo som fick förklara för de att jag ville över till ön på en gång. De förstod tillslut att jag ville med båten så de följde mig ändå till där man köper båtbiljett. Jag köpte båtbiljett till och från ön plus taxiresa till mitt hotell i Bangkok.  Det var väldigt skönt att de följde mig aå långt.
 
Jo, i denna lilla by stod bilkö i säkert 20 minuter. Vattenfestivalen höll fortfarande på.
 
De var helt galna, ALLA kastade vatten på ALLA! Haha
 
I alla fall så var vi väl en 15-20 st som skulle åka med samma speedboat över. När vi väl sitter på båten och vi stannar på första stranden och personalen på båten frågar om någon ska av här är det ingen som vet. Jag visar min biljett och det var inte där jag skulle av. Bredvid mig sitter två engelsktalande killar som undrar vart jag ska av och jag visar namnet på mitt hotell men de visste inget om det hotellet och vi försökte googla men det kom inte fram nåt där heller. Den ena killen säger lite skämtsamt "are you even on the right island?".. "oh my god, don't even joke about that!" Säger jag. Haha! Lite panik kanske men det var rätt ö enligt min bokningsbekräftelse.

Ganska härligt med en båttur, och fint!
 
Nästa stopp visar jag min båtbiljett för personalen och det var där jag skulle av. Båten tar sig inte ändå in till land så jag är glad att en av killarna som jobbade på båte. Bar in min väska till land.. annars hade nog allt i väskan varit blött.. vattnet gick precis ovanför knäna. :)



Jag hade inte med mig någon karta på vart hotellet ligger men tänkte att det borde vara ganska enkelt...men det såg inte alls ut som jag tänkte mig. Enligt internetkartan skulle hotellet ligga utmed en "stor" väg så jag tänkte att det borde vara enkelt att hitta den då det inte fanns så många vägar på kartan. Snacka om att vara lurad! Stranden var full med olika hotell, inte särskilt enkelt att ens ta sig ut från stranden. Jag börjar i alla fall gå upp mot något som ser ut att vara nåt annat än sand i alla fall. Självklart kommer det fram personal från resorten jag visst var på väg mot och de undrar vart jag ska. Jag tar fram bokningen igen och visar namnet på hotellet... alla ser ut som frågetecken.  Det är minst tre personer som kikar på bekräftelsen men ingen vet vart det ligger, de har nog inte ens hört talas om detta hotell. Det slutar med att vi går till deras reception där vi googlar på hotellnamnet. Tillslut hittar de rätt och de hänvisar mig att ta en taxi. Jag får hjälp med min väska till taxin men taxin tyckte nog att jag skulle gå. Han pekade och sa att jag skulle gå rakt fram i 200 m, sen ser du hotellet.  Jahapp, ja men då går jag. 200 m klarar jag nog av. Jag kan meddela att det nog snarare var 600 m!
 
Jaja, jag hittade hotellet tillslut men förstod inte alls vart jag skulle checka in. Hittar dock ett litet ställe som jag frågade vart jag skulle checka in. Då säger den ena killen "hotel is full".. men.. jag har ju redan bokat rum säger jag då.. jaha, också ringer de en tjej som kommer och springer. Vilken tur! Jag fick mig mitt rum tillslut och det är verkligen jättefint! Synd bara att jag inte har internet på rummet.
Min mysiga säng! :)
Jag har till och med egen balkong!
 
 
Jag vågade mig ut på en promenad redan igår fastän det var mörkt ute. Jag hittade två 7/11 så jag kunde köpa mig lite kvällsfika. Synd bara att jag inte kunde äta mina flingor med mjölk då jag missade detaljen att jag inte hade nåt att äta ur.  Hmf..
 
Det var väl tur att jag tog mig en promenad för nere på stranden var det ett gäng killar som hade eldshow! Det var rätt fränt, tror de har show varje dag, såg det även ikväll.
 
Åh vilken underbart härlig säng jag har nu! Långt ifrån sängen hemma men i jämförelse med den jag haft på mitt andra hotell är detta en dröm!  Jag har sovit som en stock denna natt. Jag somnade ifrån spelet som jag höll på spela på datorn. Jag vaknade redan 06:40 i morse. Kunde inte somna om så jag steg upp och gjorde mig klar för att gå ner på stranden. Strax före åtta var jag ute och redo för att spana in omgivningarna. Att jag är uppe så tidigt utan väckarklocka eller barn, det är ovanligt! Men jag måste säga att det var väldigt härligt att komma ner på stranden när det inte var så mycket folk där.
 
Jag har mest promenerat fram och tillbaka på stranden idag, gått till mitt rum utimellan för att dricka vatten och bara vara en stund. Låg faktiskt på balkongen min och läste en bok en stund mem blev så trött att jag höll på somna.. kanske inte så bra att somna i solen trots att jag smort in mig med solkräm flera gånger idag.
 
Senare idag när jag satt på stranden kom en kille och frågade mig vad klockan var, 17:13. När han frågat om klockan så började han prata hejvilt, tur att han då pratade engelska så jag hängde med. Han var rätt trevlig, vi satte oss i varaim solstol och där satt ganska länge och pratade. Jag är för övrigt sjukt stolt över att jag faktiskt gör mig förstådd på engelska. Jag har verkligen alltid trott att jag varit kass på engelska men jag får nog inse att jag inte riktigt är kass.  Jag kan bara jag vill och försöker.  :)
När vi pratat ganska länge gick vi till ett ställe och käkade, kyckling och pommes med en riktigt god sallad. Efter det gick han hem till sig och jag hem till mig.
Han var en trevlig en, han jobbar och bor i Bangkok tillsammans med sin japanska flickvän.  Det var faktiskt skönt att han var upptagen, då slapp jag vara orolig att han var ute efter nåt annat än småprat.
I morgon ska jag ut och köra vattenskoter, jag vill så hemskt gärna köra men när jag frågade en av killarna vad det skulle kosta kändes det som att han tänkte "ehm.. ska DU köra? Du är ju tjej.. de kan inte köra!" Så jag vågade inte idag.. men i morgon,  jag ska våga för jag kommer att ångra mig annars!
 
Äsch, ni får ett gäng bilder!
 

Redo för värmen

Så ser det ut när man kommer ut fån hotellet.

Så ser det ut när man kommer in på hotellet, sjukt tråkigt kan jag tycka och vart är personalen. Förutom när jag checkade in har jag sett en kvinna sitta här en gång i inte ens en timme. Visst är det lite konstigt?

Så ser hotellet ut.

Det var här jag frågade vart jag skulle checka in.

Moppar!

Jag funderade på om jag kanske skulle hyra en fyrhjuling nån dag, skulle vara skoj. Men jag tror nästan hellre jag hyr en moped, de är ju lite smidigare.

Stranden

Så härligt!

Vattenskotrar!






Jag förstår inte riktigt hur sanden kan bli grå och se ut som små maskar?

Jag tror den var död..

Kolla in de blå rören, de är satt så att regnvattnet ska hamna i en tunna. :)

Nehepp, inga skor i klädbutiken.. det var som tusan!

Massage!

Puben

Gatan som jag går utmed varje dag och även den gatan som ska vara den "stora" gatan. :)

En annan strand

Solnedgång!

Detta är ju en spännande frukt, Durian tror jag den heter. För att kunna skära denna behöver man handskar. Den är med andra ord väldigt vass!

 
 
 

Inga kommentarer: