söndag 13 april 2014

Songkran Festival 2014, Vattenfestival i Thailand

Idag är det en speciell dag här i Thailand, den stora vattenfestivalen börjar, Songkran eller "Sångklaaan" som de säger här där jag bor. Det är inte bara en stor vattenfestival utan även deras nyår. Jag har inte riktigt greppat detta firande helt så jag hänvisar er som vill veta mer till DENNA SIDA.
Jag vet att det idag är dagen då man kan bli väldigt väldigt blöt, idag är dagen då man får kasta vatten på allt som rör sig, även på poliserna. :)
 
 
Så här ser förresten hotellet ut på utsidan.

Här är jag, redo att passera en av alla vattenkrigare, den här gången klarade jag mig dock.

Men det gäller att se upp, denna pool med vatten är lindrig..

Här sitter ett gäng krigare på flaket, redo att blöta ner allt som kommer i dess väg. :D

Här är det krigare också, både i bilen och bredvid bilen.. jag tror dock att de bredvid bilen vann. :)

Jag hann även gå en sväng på marknaden, jag hittade en avdelning med kött och fisk.. och grodor? Vill nog helst inte veta vad de grodorna är till för.

Hoppsan, som sagt, det gäller verkligen att hålla ögonen öppna annars kan man fort bli blöt.


När jag för två dagar sen var nere i receptionen och skulle hämta varmvatten till mina cup noodles så kom Tuk, tjejen i receptionen som kan engelska, fram till mig och tittade på mina nudlar. Sen säger hon: "Do you eat that every day? Is it not boring?", Haha, "yes, it´s very boring" svarade jag och skrattade. Hon tyckte nog lite synd om mig för då säger hon att hon kan följa med mig och hjälpa mig beställa mat som inte är stark. Det erbjudandet kan man ju verkligen inte tacka nej till. Idag vid 16 tiden ringde hon på min hotelltelefon och undrade om jag skulle hänga med ut. Självklart!
Jag hoppade upp på hennes moppe och vi for och körde efter vägen, en bit längre fram står ett gäng killar... med vatten redo att blöta ner oss. Hon stannar moppen precis i högen av killar som häller iskallt vatten på oss. Snacka om att vakna till men skönt att det säkert var 32 grader varmt ute så det gjorde inte så mycket. Sen en bit längre fram stannar vi till hos några släktingar/vänner till henne som äger en restaurang. Där sitter vi vid ett bord när det kommer en liten pojke på 5 år som kastar vatten på mig. Haha, jag och han busade! Jag fick även vara med och kasta vatten på förbipasserande mopedister och bilister. Det var kul, varför har inte vi sånt här hemma? Kan det kanske bero på att vi typ skulle frysa ihjäl även om det var mitt i sommaren? :) I alla fall så hjälpte hon mig att beställa mat, bilden ovan är maten som jag fick, inte så dumt. Ganska mycket bättre än mina nudlar som jag oftast äter. Vi tog dock med oss maten hem till henne.

Där fanns det ännu mer mat att äta, vi satt ute på deras lilla.. ja, vad rackarns är det de kallas. Men alla hus har ett litet ställe ute som man kan sitta och äta/umgås på. Det är såå mysigt! En sån vill jag ha hemma. :)

Här är jag och Tuk.. alldeles sjöblöta båda två. Men vilken underbar kväll jag har haft tack vare denna tjej. Jag hoppas att jag hinner träffa henne fler gånger innan jag åker till Koh Samet på onsdag och om inte så hoppas jag att vi kanske nån gång ses igen.

Ja just det, en av hennes grannar kom med två kokosnötter och tyckte att jag skulle smaka. Oj, väldigt sött men ganska gott faktiskt. Det vita som ni ser i ansiktet och på min vänstra axel, det är nån gegga (puder och vatten) som några killar kladdade på oss när vi körde moppen till hennes hus.  
 
 
Vilka fantastiska människor detta är, jag kände mig verkligen välkommen hemma hos henne. De bor rätt så många på liten yta. Det var Tuk, hennes kille och hans barn, hennes mamma, pappa, mormor, en lillebror och hans fru som är 16 (!!) år. I alla fall så var alla väldigt vänliga och snälla, precis som med resten av samhällets befolkning. Hennes mormor kan engelska. :O
 
Nej men jag har verkligen haft en kanonbra kväll och det kan hända att vi ska ses även i morgon efter jobbet. Eller om hon jobbar då, jag kom inte ihåg vad hon sa. Äsch, ska jag behöva sova nu kanske.
 
Ni som följer mig på instagram kommer nog tyvärr få se lite bilder av mig därifrån, min telefon har gett upp det här med wi-fi. Internet fungerar inte alls på telefonen, det är stendött så det får bli här jag lägger upp allt istället. :)
 
Sov gott kära vänner, det ska jag göra! 

Inga kommentarer: